Fyrer av med et smil

CANNES (Dagbladet): Væpnet til tennene med en provokatorisk dokumentarfilm om det skyteglade USA, har Michael Moore betatt Cannes og alle han møter.

Han er forhatt i Det hvite hus. Dessuten selger hans siste bok mer enn Tom Clancy og John Grisham til sammen. Det er første gang på 46 år at en dokumentar deltar i hovedkonkurransen i Cannes, og ikke underlig ble det Moore som endelig fikk æren igjen. Hans «Roger And Me» (1989), tidenes mest innbringende dokumentar, harvet over General Motors' rasering av et bysamfunn i Michigan og førte til at selskapet ikke la ned flere bedrifter i staten på tre år.

Nå har Moore kvesset klørne mot våpenkulturen. Med utgangspunkt i skytemassakren på Columbine High School i 1999 spør han i filmen «Bowling For Columbine» hvorfor nettopp amerikanere er så lette på avtrekkeren.

Han sammenlikner med bl.a. Canada, hvor det også fins millioner av våpen i omløp, men hvor drapstallene er langt lavere og folk mange steder sover med ulåste dører - en opplysning regissøren personlig sjekker i filmen ved å gå rett inn i flere private hjem.

- Mitt poeng er at noe er annerledes med kanadiernes kulturelle DNA. Canada er et samfunn med større sosial omsorg, det har ikke et stort segment av folk som ikke har noen ting.

Fillerister Heston

Hvis du er syk i USA, er parolen: «Fuck you!». Er du fattig: «Fuck you!». Det handler om å slå de som ligger nede. Og det er statsstøttet terrorisme, sier Moore så vennlig han kan.

- Vi ville hatt færre drap med færre våpen slengende rundt, men vi blir ikke kvitt problemet på den måten. Det ligger fundamentale årsaker i bunnen, fortsetter mannen, som selv er medlem av National Rifle Association og som i sin dokumentar fillerister foreningens president, Charlton Heston, elskverdig nådeløst.

- Majoriteten av skytevåpen kjøpes av hvite middelklasseborgere, fordi de er redde, fortsetter Moore.

- Nå har drapstallene i USA faktisk gått ned 20 prosent, mens tv-dekningen av vold har økt med 600. Det skapes daglig et inntrykk av at vi er i fare. Tv-journalister er den lateste gjengen jeg har sett. De gidder ikke undersøke sakene sine.

Forfatteren Moore troner på toppen av bestselgerlistene med «Stupid White Men», ei bok forlaget Harper Collins trykte 10. september, men stanset dagen etter fordi den var «for krass» i kritikken mot George Bush.

- Men jeg hadde bare vennlig spurt om han er full, en forbryter eller analfabet, sier forfatteren og slår ut med armene.

Bibliotekarhjelp

At boka kom i salg, skyldes en bibliotekar, som hørte Moore lese fra boka. Da hadde Harper Collins besluttet å ødelegge hele opplaget. Bibliotekaren kontaktet kolleger via Internett, hvorpå forlaget mottok haugevis av klager. Og etter noen dager meldte de pass: «Okay, du vinner, vi gir den ut.» Etter 24 timer var 50000 eksemplarer revet bort.

Moore mener amerikanske myndigheter bruker tragedien 11. september til å spre mer frykt i hjemlandet, til å innskrenke borgerrettigheter og øke militærbudsjetter unødig.

- Å bruke de døde fra den dagen på en slik måte er umoralsk og frastøtende, buldrer han.

Michael Moore

  • Dokumentarfilmskaper, skuespiller, forfatter og produsent.
  • Født i Davison i Michigan i 1954.
  • En av få dokumentarister som har fått stjernestatus. Etter debuten med «Roger And Me» i 1989 har han laget bl.a. «Pets Or Meat: Return To Flint» og «Blood In the Face». Hans eneste forsøk på spillefilm, «Canadian Bacon», var en skuffende politisk satire.
  • Også en kjent tv-personliget i USA, hvor serien «The Awful Truth» har vakt oppsikt, i tillegg til «TV Nation». Deltar alltid aktivt i sine egne filmer og programmer.
  • Topper boksalgslistene i USA med «Stupid White Men», som ble forsøkt stanset.

SKYTER MED FILM: Dokumentaristen Michael Moore dundrer mot den amerikanske våpenkulturen og amerikanske myndigheter i sitt konkurransebidrag på Cannes-festivalen, «Bowling For Columbine» - den første dokumentarfilmen i hovedprogrammet på 46 år.