Gå hjem og øv, jenter!

Hvorfor er jenteband så dårlige?

HVORFOR HAR VI noe som heter rock og noe som heter jenterock? Jentene i rockemiljøet ser ut til å ha et litt schizofrent forhold til disse begrepene. Noen ganger er de sure og krever å bli kalt et band i stedet for et jenteband. I neste øyeblikk deltar de samme jentene på jentefestivaler som Devil Dolls. Eller blir med på jentealbum som for eksempel Stiff Nipples.

NORGE HAR ENNÅ IKKE produsert et jenteband av betydning. De har alle blitt værende på et undergrunnsnivå, og få har mer enn én utgivelse bak seg. Enda færre har radiohits å vise til. Av en eller annen grunn holder ikke jentene sammen i mer enn et par år, heller.

AKKS (Aktivt Kvinnekultursenter) har gjort en kjempejobb for å rekruttere og lære opp rockejenter, men det er ikke til å skjule under stol at mange band fra dette miljøet har fått en slags felles sound . Det dreier seg stort sett om garasje-punk-rock med høy fuzzfaktor, noe som har ført til at ordet «jenteband» har blitt knyttet til en bestemt sjanger. Vi har ennå ikke sett noen jenter innen elektronika og hip hop - to av sjangrene med størst publikumsappell akkurat nå. Det virker nesten som om kvinnelige musikere vil kompensere for at de er jenter ved å slå enda hardere og være enda tøffere enn gutta. Jeg skulle ønske flere jenter hadde sjøltillit nok til å gå utenfor den opptråkkede stien av 60- og 70-tallsrock og utforske nye uttrykksformer. En kvinnelig Beck - det hadde vært noe!

«JENTEINVASJON PÅ BYALARM» skrev Dagbladet for et par uker siden. En fornøyd festivalsjef Jarle Savio fortalte at nesten en fjerdedel av årets Bylarm-band hadde en eller flere kvinner representert.

- De jentene som er kommet med, er garantert ikke kjønnskvotert inn. Jentene som skal være med på Bylarm, er med fordi de fortjener oppmerksomheten og har noe å fare med musikalsk.

Det skulle da bare mangle!

Musiker, journalist og Devil Dolls-arrangør Cecilie Asker er ikke imponert over bransjefestivalen.

- Om Bylarm vil gjøre et så stort poeng av kvinneandelen i norsk musikk, burde de gått ut mer aktivt for å få med flere jenteband og band med kvinner i sentrale roller, uttalte hun til nettstedet Ballade i forrige uke.

Jeg er uenig. Bylarm mottok over 700 demoer fra håpefulle over hele landet. Mer enn 600 av dem ble vraket. Hvis ikke landets kvinnelige musikere klarer å sende inn en liten demotape en gang, har de kanskje ikke det som trengs for å slå gjennom.

Norske band holder et veldig høyt nivå. Fordommene mot jenter og rock vil forsterkes dersom man kvoterer inn jenteband til konkurranser og festivaler på bekostning av band som kanskje er bedre. Nå har det vært jenteband blant vinnerne i de to siste Zoom-konkurransene, og nesten en fjerdedel av Bylarmartistene er jenter. Dette til tross for at det er relativt få jenter som spiller i band. Jeg tror ikke det sitter flere geniale jenteband i øvingslokalene sine og føler seg forbigått.

DET BURDE IKKE VÆRE noe mål å få flere jenteband. Derimot er det et mål å få flere kvinnelige musikere. Vi må gå hjem og øve og bli gode nok til å spille i samme liga som gutta. Dropp jentebandet. Sats på blanda kor!

Artikkelforfatteren er journalist i Dagbladet FREDAG.

<> Tre innspill på utspillet «Streng dressur» forrige fredag <> Ja, jeg likte Mette Marit bedre før hun ble kronprinsesse. Da fremsto hun som et veldig levende mennesker som også hadde opplevd livets skyggesider. Hun har ingenting å be om tilgivelse for, det hun har opplevd i livet fram til nå har vært med på å gjøre henne til et klokere menneske. Hennes livserfaring vil være av uvurderlig betydning i hennes møte med folket som kronprinsesse.

Embla AArvik

Ser at Ari Behn blir tiltalt som «Smørbukk». Hva meg bekjent er det kun en ting man skal gjøre med smørbukker, og det er å spise dem. Kan noen være så snill å gjøre det ?

Rakel

Hva skal vi med kongelige som later som de er som oss? Hva skal vi med unge kvinnelige kongelige som kaster vrak på eget levd liv? Hva skal vi men en presse som ikke våger å stille kritiske spørsmål til de kongelige? Hva gjør vi når den såkalte hemmelige sannheten om det utagerende livet blir offentlig eie?

Leve Märtha! Hun Dronning!

Nenne

<B>TYPISKE JENTEROCKERE: Disse jentene var med på det famøse jentealbumet Stiff Nipples. Øverst fra venstre: Lise Østby (Akks), Anita Overelv (Akks), Maria Kartveit (Bronco Busters), Marianne Beck (Akks), Hedda Ruud (Fake), Eirin Edvardsen (solo), Monica Bothner (Barbarellas), Guri Langmyr (Fake), Mari Langmyr (Fake), Cecilie Asker (The Launderettes) og Ingvild Krabbesund (Fake).