RUTER: Ikke alltid i rute for alle. Foto: NTB Scanpix
RUTER: Ikke alltid i rute for alle. Foto: NTB ScanpixVis mer

Gå ta banen! Not!

Hustle på Hasle.

Meninger

«Der bygder i distriktene raser over at lensmannskontoret forsvinner, frykter lokalmiljøene i Oslo at nærmeste holdeplass blir nedlagt», skrev Aftenposten torsdag og trakk fram en av osloborgernes frustrasjonskilder nummer én, Ruter. Mens byen vokser og politikerne ønsker at flere kjører kollektivt, legger hovedstadens kollektivselskap ned stopp etter stopp.

En av Oslos mest populære gater, Thorvald Meyers gate har mistet et trikkestopp og skal ifølge avisa muligens miste ett til. Samtidig la Ruter i fjor ned holdeplassen i Welhavens gate, 11-trikkens nærmeste til en av landets viktigste læringsinstitusjoner, Høgskolen i Oslo.

Folk irriterer seg rutete over å miste nærstoppet.

Det som får Aftenposten til å vie to hele sider til temaet, er imidlertid nedleggelsen av trikkestoppet på Jomfrubråten på Nordstrand. Den überlokale avisa, Oslo Syd, karakteriserer avgjørelsen som «et overgrep». De får medhold av Aftenpostens kommentator som trekker paralleller til frustrasjonen over kommunesammenslåingen rundt om i landet.

Man kan undre seg hvorfor Ruter vil ha færre stopp på sitt rutenett. Og her kommer et nytt überlokalt spørsmål til Oslos kollektivselskap - denne gangen fra Dagbladets redaksjon som for to år siden flyttet med Allers 500 medarbeidere, til Hasle.

Allerhuset ligger midt mellom Hasle og Økern t-banestasjon. Det er hele 1,3 kilometer mellom stasjonene, noe som er mye lenger enn de 600 meterne Ruter har definert som optimal avstand mellom holdeplasser. Det er tidkrevende å ta kollektivtransport til området. Det var ok da banen gikk to ganger i kvarteret. Men da Løren stasjon åpnet i fjor, lovet Ruter bedre tilbud til alle osloboere. Bortsett fra dem på Hasle da. Her ble antall avganger halvert. «Hasle er taperen», skrev Aftenposten.

Det planlegges imidlertid en storstilt utvikling i dette «taper-området». «I dag jobber det 1.500 personer på HasleLinje, i nær fremtid vil 5.000 til 6.000 ha sitt daglige virke her. Det vil bo rundt 20.000 i umiddelbar nærhet», skriver utvikleren HasleLinje.

Å kutte ruter til dette området virker som et forslag fra barndommens bakvendt land. Man kan lure på om Ruter-sjefene har lest egen ruterabell, eller om de noensinne har tatt eget tilbud dit og sett hvor smekkfull banen er. Man må iallefall være en hustler for å få sitteplass fra Hasle. Man får nesten lyst til å ty til et gammeldags kraftuttrykk. Gå ta banen, Ruter! Om dere får plass da.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook