Gaarders sjakktrekk

Fabulerende og filosoferende. Forunderlig og fantasirikt.

BOK: Tjue år er gått siden Jostein Gaarder debuterte som forfatter. I den anledning har forfatteren satt sammen et utvalg tekster i denne boka. I forordet skriver Gaarder at forlaget spurte om han ville «sette sammen et «tverrsnit» fra mitt eget forfatterskap». Med litt velvilje kan man forstå hva det er å «sette sammen» et tverrsnitt. Men et tverrsnitt gjøres vel vanligvis i eller av noe. I alle fall burde ordet vært riktig stavet. Skrivefeil i bokas første setning er aldri bra. I tillegg til dette forordet og utdrag fra ni av Gaarders tolv bøker, inneholder «Sjakk matt» et nyskrevet essay. De totalt sekstifire tekstene som utgjør samlingen (like mange som feltene på et sjakkbrett), oppleves ikke som et punktum slik boktittelen antyder. Tvert imot.

Verdensmysteriet

«Sjakk matt» vekker nyfikenheten - både på forfatterskapet og de store temaene Jostein Gaarder befatter seg med. Gaarder har alltid syslet med de store eksistensielle spørsmålene. Det blir tydelig i en samling som dette. En basal nysgjerrighet knyttet til hvor kommer vi fra og hvorfor er vi her, nærer forfatterskapet. Tittelen «Sjakk matt» henspiller på disse aspektene. Vi kan føle oss parkert av alt vi ikke vet om verdens mysterier, om opprinnelsen og slutten. Og på et eller annet tidspunkt er vi alle sjakk matt. Vi spilles ut av verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fatale følger

Men sjakken er også mer direkte til stede i samlingen. I en av de mest bemerkelsesverdige historiene spiller Lord Hamilton et sjakkparti med levende mennesker - bønder og adelsfolk fra distriktet - på brettet. Følgene av spillet blir fatale. Historien har en presisjon som man ofte ser hos Gaarder. For å skape rom for de store emnene, dyrker Gaarder dialogen, samtalen. I «Sofies verden» skjer filosoferingen i samspillet mellom Sofie og lærde Alberto. I «I et speil, i en gåte» utveksler unge Cecilie tanker med en engel. Til og med en gekko kan tjene som samtalepartner i Gaarders univers. I et utdrag fra romanen «Maya» muliggjør reptilet en diskusjon om hva virkelighet er. Det gjenstridige dyret sitter på hovedpersonens gin-flaske og nekter å flytte seg. Dialogformen bereder grunnen for kunnskapsformidling. Ikke bare om reptiler. Også interessante evolusjonsteorier lanseres. Som tanken at hvor mye mennesket forstår av virkeligheten, avhenger av kvinnens bekkenparti.

Historier i historien

Et annet strukturelt trekk i Gaarders bøker er den kinesiske eskeformen, med flere historier innenfor historien som blir fortalt. I «Kabalmysteriet» er det en gammel mann som forteller en historie om en gammel mann som forteller en historie. For eksempel. Historier, og fortellingen av dem, har en sentral plass. Nettopp dette gjør at Gaarders romaner lar seg splitte opp, slik som i denne samlingen, uten at tekstene virker forstyrrende fragmenterte. De lange linjene i forfatterskapet medvirker til dette. «Sjakk matt» synliggjør det tematisk og strukturelt enhetlige i Gaardes litterære portefølje.Selv ser Gaarder en utvikling mot mer kjøtt og blod og sensualitet i de nyere historiene. Akkurat dette er ikke så tydelig i utvalget. Men en ledigere fortellerstil slår en. Novellene fra debuten, «Diagnosen», viser en original og veltalende forfatter, men oppleves som stivere og mer distansert enn seinere utgivelser. Kjærligheten som tema blir også tydeligere etter hvert. En av de siste historiene i samlingen er et nydelig parti fra «Appelsinpiken», der en fars kjærlighet til sin lille sønn omhandles parallelt med universets mysterier.

Kosmisk

Et astrofysisk essay avslutter boka. Det er tyngre å lese, men problemstillingen er kjent: «Hva er bevissthet? Er fenomenet uløselig knyttet til universets natur? Eller beror det vi kan kalle bevissthet bare på en kosmisk tilfeldighet?». Gaarder er her, som sedvanlig, både spenstig og ydmyk i sine utlegninger. Tekstutvalget er godt arrangert. Utdragene presenteres ikke etter utgivelsestidspunkt. Derimot hopper Gaarder fram og tilbake mellom bøkene gjennom hele «Sjakk matt». Det at han stadig kommer tilbake med nye utdrag fra samme bok, fungerer bra. Han legger ut spenningsvekkere, som i noen grad forløses seinere.

Kontinuitet

Teknikken skaper også en følelse av kontinuitet. En annen effekt av denne sammensetningen er at lesningen får et snev av gjettelek for oss som ikke er godt kjent med forfatterskapet. Leseren prøver automatisk å gjette hvilken av bøkene utdragene kommer fra ved at stil, tone og tema sammenliknes med det tidligere leste. Svaret på hvor tekstene er hentet fra, står bakerst i boka. Utvalget kunne ha vært mer selektivt. Det er en krevende øvelse å ta så vidt raske dukkerter i så mange tekster. Og hvis det er den fulle historien man begjærer, så finnes jo romanene tekstene er hentet fra. «Appelsinpiken» og «Sirkusdirektørens datter» føres på denne leserens ønskeliste. «Sjakk matt» viser Gaarders originalitet og kognitive spenst. Boka bør leses av den som trenger et puff for å undre litt mer. Og av den som simpelthen liker gode historier.