Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Gærninger!

Nå står ikke verden til påske!

CD: Cee-Lo og Danger Mouse er som hiphopens Batman og Robin. Cee-Lo er den eldre mer erfarne Batman, han har skapt sørstatsrap med Goodie Mob og grisebanket hiphoppolitiet med sine sumpfunky soloplater. Mannen rapper som en gud, og synger som en gumboblanding mellom Dr. John, Tom Waits og James Brown. Danger Mouse er på sin side produsentjyplingen som ertet på seg samplingsadvokatene da han remikset Jay-Z og Beatles til «The Grey Album» i 2004. Gutta holder ingenting tilbake, sammen er de dynamitt.

Krakilsk «St. Elsewhere» har blitt en krakilsk blanding av tegneseriesoul, dansegulvsslagere, elektrogalskap, syrehiphop og sørstatssmerte. Danger Mouse\' friske produksjonstriks sampler, looper, trikser og mikser et lydbilde fulstendig ulikt noe annet, og med Cee-Los gnikkende vokal får det Gnarls Barkley til å høres ut som en voodoo-sanger med for mye e-stoffer i kroppen. På «The Boogie Monster» forteller han en spøkelseshistorie á la «Thriller», «Feng Shui» handler om hvor vanskelig det er å opprettholde møbleringskravene, og messende vakre «St. Elsewhere» beskriver følelsen av å ville være hvorsomhelst, bare ikke akkurat her. Og så har vi selvfølgelig «Crazy», da. Årets mest grisefunky singel. Uten hemninger

Til tider er «St. Elsewhere» glimrende, frisk og helt annerledes fra alt annet man har hørt tidligere. Andre ganger er den smule for hemningsløst. Litt mer struktur, og dette kunne vært årets beste plate. Uansett, det er moro for unga.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media