Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Galehus

Intenst og velsmurt prog-o-rama.

CD: «Deloused in the Comatorium» (2003) var en eksplosiv og halsbrekkende, men samtidig overraskende tilgjengelig legering av progrock, funk og hardcore. Noe som umiddelbart ga kjernemedlemmene fra At The Drive-In en stor og dedikert tilhørerskare. Oppfølgeren «Frances the Mute» (2005) klatret overraskende til toppen av VG-lista, samtidig som den trakk strikken enda lengre med sin storslåtte, men vanskeligere tilgjengelige berg-og-dal-bane-dynamikk. «Amputechture» (2006) var en hardere nøtt å knekke. Ikke minst på grunn av at informasjonsstrømmen mildt sagt var massiv, men også fordi de røde trådende og de subtile holdepunktene som har bundet The Mars Voltas musikk sammen tidligere nærmest var umulig å få øye på.

Suggererende

«The Bedlam in Goliath» har mye til felles med sistnevnte - produksjonen er massiv og instrumenteringen nærmest uten pustehull, men denne gangen er det heldigvis orden i kaoset. Cedric Bixler Zavala og Omar Rodriguez Zavala har patentert et uttrykk som ligger i skjæringspunktet funk, jazz- og progrock, ispedd kledelige mengder med rock-attityd. Symbiosen kan selvsagt ta pusten fra noen hver, men dersom man har nese for den slags, er det en begivenhetsrik reise man blir tatt med på. Det er nemlig få ting som matcher The Mars Volta når kombinasjonen av suggererende melodilinjer, groovy brekk og Zavalas heliumvokal virkelig sitter, noe den gjør til overmål på det meste av platen. Sjekk for eksempel episke «Goliath» eller den pulserende «Ouroborous».

Krevende

De konseptuelle undertonene er fremdeles en viktig faktor - denne gangen er det okkultisme som står på dagsordenen. Platen må høres fra begynnelse til slutt, noe som begrenser bruksområdet, men gir desto mer valuta for pengene dersom man har tid å investere. «The Bedlam in Goliath» presenterer mye godt den samme følelsen som filmene om Jason Bourne, nemlig hundre prosent actionpakket fra første plekteranslag til den rungende finalen «Conjugal Burns». Bare avløst av mer tilbakelente saker som «Tourniquet Man» og «Agadez». «The Bedlam in Goliath» er som ventet en krevende affære som kanskje ikke vil gi The Mars Volta så veldig mange nye fans, men de eksisterende har helt klart noen interessante timer i vente.

Klikk på bildet under for å se musikkvideo på Youtube:

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media