DEBATT

Debatt: Skole

Galt å forby lekser

Å si nei til alle lekser er verken en nyansert eller kunnskapsbasert inngang til den viktige debatten om lekser i norsk skole.

FORSVARER LEKSEBRUK: Gode lekser, som elevene mestrer og som ikke tar for mye tid, bidrar til bedre læring og kan motivere og øke elevens forståelse av faget, skriver de fire kronikkforfatterne. De har siden 2015 ledet Ap's utdanningspolitiske arbeid på Stortinget. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
FORSVARER LEKSEBRUK: Gode lekser, som elevene mestrer og som ikke tar for mye tid, bidrar til bedre læring og kan motivere og øke elevens forståelse av faget, skriver de fire kronikkforfatterne. De har siden 2015 ledet Ap's utdanningspolitiske arbeid på Stortinget. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Ap's oppvekstutvalg har nylig lagt fram sin innstilling. Der åpnes det for nytenking på mange områder for å sikre alle barn en god oppvekst. Det er bra. Nå skal Arbeiderpartiet diskutere dette videre og ta beslutninger på landsmøtet.

Et flertall i utvalget vil fjerne hjemmelekser fra skolen, begrunnet i sosiale forskjeller og press på unges fritid. Vi vil oppfordre til å heller finne andre løsninger enn å redusere læring i skolen. Vi må vise tillit til lærerne, ikke forby skolen å bruke en bestemt metode dersom de mener elevene kan ha nytte av det.

Siden 2005 har vi fire ledet Ap's utdanningspolitiske arbeid på Stortinget. Gjennom disse årene har Ap konsekvent stått for en politikk som skal gi alle barn en sjanse til å lykkes ved å jobbe for at elevene trives bedre og lærer mer i skolen. Læring i fag som matematikk og norsk krever mengdetrening og repetisjon. Ved å hindre lærerne å gi lekser blir det mindre tid og rom til læring. Vi tar gjerne debatten om bedre bruk av lekser, mulig lengre skoledag hvor lekser er inkludert og mer bruk av riktig leksehjelp . Men å fjerne lekser uten å innføre flere skoletimer vil føre til mindre læring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer