Han har nettopp fylt 16 og tilhører den absolutte verdenseliten. Mest kjent er han under et pseudonym, la oss her kalle ham for «Player». I slutten av juli ble det knepent tap i den store verdenscupfinalen i Dallas, men likevel dro laget hans inn over 100 000 kroner i pengepremier.
Det handler om «gaming». Dataspill på Internett eller LAN (Local Area Network). En blanding av subkultur og organisert kommersialisme som engasjerer millioner av ungdommer over hele verden. For de fleste en gutteromsgreie (ja, for dette er nesten bare en gutteverden). For noen få et levebrød. De beste lagene og spillerne tjener gode penger. Under sommerens store mesterskap i Texas var førstepremien på 25000 dollar.
Gamingkulturen har sin egen infrastruktur. På Internett er det tusenvis av servere hvor lag og spillere døgnet rundt møter hverandre til dyst. Andre ganger arrangeres konkurranser i lukkede nettverk. Kamper fra de største turneringene blir overført direkte. Nettmagasiner rapporterer om siste nytt innen «community». Filmer med stjernespillerne i aksjon legges ut. Rankinglister, taktikk og turneringer skaper heftige debatter. Sponsorer pumper inn betydelige beløp både til premier og driftsutgifter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger