Gamle krinken

Ved NRK Fjernsynets offisielle åpning 20. august 1960 var Otto Nes den første fjernsynssjefen. I går, klokka 21.10, brukte NRK1 fjernsynsveteranen til å markere 40-årsdagen.

Nes var et godt valg. 80-åringen mintes poengtert og interessant fra den gang Stortinget debatterte «hvorvidt fjernsyn skulle innføres i Norge» - og enkelte bekymrede politikere fryktet pin up-girls på norske skjermer.

Nes fortalte om prøvesendinger, om intervjuet med Christopher Hornsrud. Nes fortalte om gamle dager. Han fortalte godt. Den kunnskapsrike veteranen er verbal og vital, rett og slett en interessant personlighet som kan bære et slikt program. Dessuten; befriende lite selvhøytidelig. Programmet var også befriende lite pompøst.

Og befriende lite «alt var bedre før»-nostalgisk slik mange programmer har en tendens til å bli når gamle NRK-kjendiser er på mimrer'n.

Festlig

NRK har et fantastisk råmateriale å mimre for og med. Høydepunktene i går var Otto med smellstikkene (hæ, hva var nå dette for noe?), den strålende morsomme Kirkvåg/Skolmen-sketsjen «Norway to broadcasting» fra 1976 og ikke minst, de sterke reaksjonene på de vovete erotiske scenene da Fjernsynsteatret spilte «Elskeren» av Harold Pinter i 1964. Godeste professor Hygen var svært indignert over den usømmelige «fingerballetten» NRK dristet seg til å vise for det norske folk. Meget festlig!

«Notater fra et mangfoldig fjernsynsliv» var et todelt portrett: NRK-historien og mannen.

Den gamle filologen snakket om bøker, poesi og pensjonsalderen.

At Mette Jansson, en av de andre NRK-kjendisene som var med helt fra starten, intervjuet Nes, kunne vært et dårlig og vel nært valg. Men det gikk helt fint fordi Jansson er en god og profesjonell intervjuer.

Ansvar

NRK-kavalkader er morsomme. Fordi det handler om våre felles referanser. Dessuten slår det meg hvor solid, skikkelig, samvittighetsfullt og uskyldig monopolkanalen faktisk var. En sketsj som den nevnte om kringkastingssjefens travle arbeidsdag kan ikke sendes for ofte.

Alt var ikke bedre før. Men ganske mye var faktisk veldig bra. Og det er virkelig utrolig at NRK ikke lenger ser det som sin oppgave å vise norsk teater.

At Fjernsynsteatret ble lagt ned er og blir en skam.

«Den fjerde nattevakt», i opptak fra 1960, oppnådde en rekordhøy seeroppslutning på 91 prosent. Tallene er utopiske i dag, men bør likevel være en tankevekker for Førdes etterfølger.