Gamle menn rir igjen

De siste tjue årene har det vært vanskelig å stable på beina et levedyktig bredt musikkblad i Norge. Bortsett fra en kort periode på 90-tallet da tre blad sørget for halleluja-stemning blant rocklesere, har krangler og konkurser dominert.

I et land der det årlig selges 12 millioner plater og en halv million utenlandske musikkblader, burde grunnlaget for et marked være til stede. Hvorfor går det galt?

- Formidlingsønsket har vært sterkt, men mangel på forretningssans har gjort det vanskelig. Bare Beat under Se og Hør har hatt skikkelige muligheter til å lage musikkavis, men profilen spriket nok for mye, sier Arvid Skancke-Knutsen, med lang fortid i ulike musikkaviser, nå redaktør i gratisavisen Planetarium C.

Veteran-veteranen, Puls-redaktør, Arild Rønsen, er enig.

- Musikkaviser har alltid vært drevet av idealister som ikke fikk lønn, ikke vært interessert i å tjene penger og ikke hadde peiling på forretningsdrift. Derfor er det vanskelig å sette dem til å gjøre kjedelig papirarbeid.

Willy B, som har jobbet for alle de fire store musikkavisene, mener at folk ikke er så opptatt av musikk lenger.

- De får i dessuten mye informasjon fra TV, radio og dagsaviser.

Beat-redaktør Morten Ståle Nilsen mener de trengs.

- Tom Skjeklesæther og jeg eide Beat-navnet, vi vil prøve igjen da behovet er der og vi har en kjerne som følger oss.

Hvorfor skal det gå bra nå? Forrige gang gikk det dårlig, og det til tross for at de da hadde Se og Hør-forlaget i ryggen.

- Lavt ambisjonsnivå. Vi skal gi ut tre utgaver i år, trykker i sort/hvitt og alle som skriver har ikke dette som hovedjobb.

Arild Rønsen registrerer at Beat har lagt ambisjonsnivået lavere enn sist, og ønsker lykke til. Men hvorfor kan ikke alle krefter samarbeide?

- Jeg har oppfordret til samarbeid om et bredt anlagt papirmagasin, med utgangspunkt i Puls'nettsider. Ingen har kontaktet meg. Hvis de manglende reaksjonene skyldes tidligere konflikter og bare det, tenker folk kortere enn jeg trodde.

Og konfliktene; med arnested i 1985 da Puls revnet i kantene og Arild Rønsen overtok som redaktør, lever tydeligvis godt ennå.

- Jeg har ingenting imot Arild Rønsen, synes bare at Puls er kvalitativt dårlig. Derfor ser jeg ikke hva vi skulle tjene på et samarbeid. Dessuten tror jeg det ville bli rart med tanke på forhistorien, sier Morten Ståle Nilsen.

- Det er mange ildsjeler som jobber og de svir av omgivelsene sine. Dette har gjort et fremtidig samarbeid vanskelig. Det vil dessuten være ulike meninger om hvordan et musikkmagasin i 1999 burde være, mener Arvid Skancke-Knutsen.

Willy B. utelukker også samarbeid.

- Uansett hva man starter er det bare plass til én redaktør. Enkelte står høyere i kurs enn andre. Noen har man respekt for, andre ikke.

Gerd Johansen sørget for å sette rock på dagsorden med sitt Nye Takter på slutten av 70-tallet. Hun synes det er trist at samarbeid er umulig og mener leserne taper på det.

- Nå er jeg i P4 og har meldt meg ut av musikkmiljøet, så det er kanskje lett å si for meg, men likevel. Jeg undres ofte på hvordan det hadde gått om Nye Takter og Puls hadde slått seg sammen i 1978. Hadde vi hatt en kommersiell idé, kunne det gått bra. Dagens journalister tenker nok mest på å spre kunnskap om «sine» favorittartister, og det gjør vel et samarbeid vanskelig. Problemet er også at det ofte blir smalt, og når noe blir smalt i et liten land som Norge, sier det seg selv at det blir vanskelig å overleve på sikt.

Men troen på Beat er der.

- Nye Beat vil klare seg, ambisjonsnivået er lavt. De har proffe skribenter og gjør det av kjærlighet til musikk og skriving, sier Arvid Skancke-Knutsen.

- Vi har en avtale med annonsører at de støtter oss ut året. Så vurderer vi om vi skal fortsette, noe jeg tror, sier Morten Ståle Nilsen.

Samarbeidsvegring og dårlige erfaringer til tross, etterveksten er de ikke bekymret for.

- Det vil alltid komme noen som ønsker å lage et korrektiv til den kjendisorienterte vinklingen i riksdekkende aviser. Finner de ikke det, lager de det selv - slik Trondheimsbaserte Backstage har gjort. Det er tilbake til kjøkkenbenken, men full av entusiasme, sier Arvid Skancke-Knutsen.

- Det vil aldri være noe problem å få tak i ungdommer som vil anmelde konserter og plata, der lønna er konserten og plata, mener Arild Rønsen.

Men først må nok den eldre garde bli døv og gi fra seg taburettene.

Nye Takter:Startet i 1977 av Torkild Lindskog, Gerd Johansen overtok året etter. Satte norsk og britisk rock på kulturkartet, fanget tidlig opp trender. Ble i 1983 endel av daværende Arbeiderbladet. I begynnelsen eget bilag, så faste sider - slik de ennå har i Dagsavisen.Puls:Avdøde Tore Olsen grunnla Puls i 1978, og profilerte seg på kjente amerikanske artister. I 1985 ble redaksjonen splittet, og Olsen brøt ut og stiftet Beat. Arild Rønsen ble ny redaktør i Puls. For å redde bladet fra konkurs solgte han i 1995 alle sine 4000 plater. Eierne gikk konkurs, men bladet oppstod som stiftelse. Endret så navn til Puls Furore - noe den første redaksjonen til Rock Furore ikke var glad for. Fjernet senere furore-navnet. Puls ble så en del av Dagbladets internettsider, denne avtalen er nå opphørt og Puls lever nå på nettstedet:www.nettpuls.no, men håper å komme ut med kvartalsaviser. I november kommet et papirnummer som skal oppsummere rocken siden 50-tallet.BeatStartet av Tore Olsen i 1985. Levde et hardt økonomisk liv. I 1993 ble Beat kjøpt av Se og Hør-forlaget, ble så lagt ned i 1997 etter å ha prøvd seg på glanset papir og med CD-utgivelse.Står nå opp igjen med kvartalsutgivelser, veteranene Morten Ståle Nilsen og Tom Skjeklesæther styrer redaktørroret. Skal skrive om det journalistene til enhver tid er opptatt av, stilen kan derfor endre fra nummer til nummer.Rock FuroreStartet i 1988, utgitt av Norske Rockforbund. Første redaktør var Øyvind Ihlen, som nå skriver i Beat. De tidlige utgavene omtale alt som kunne krype og gå av norske band, senere ble profilen utvidet til også å gjelde alternative utenlandske band. Rock Furore var de første som ga ut CD med bladet og solgte ekstra på det en stund. Gammel gjeld tok likevel til slutt knekken på bladet.