Gammel landeplager skal bli ny

I februar vil du få servert Åge Aleksandersen til frokost, middag og kvelds. Plateselskapet skal bruke minst én, kanskje to millioner kroner på å selge Åge Aleksandersens nye CD «Flyg avsted».

- En ny CD av Åge Aleksandersen er en nasjonal begivenhet. Hvor mye som skal brukes på markedsføring tar vi stilling til etter hvert, sier en entusiastisk Norske Gram-direktør Gunnar Hordvik til Dagbladet.

- Vi er nå inne i en fase der Gunnar Hordvik sier veldig mye rart, flirer Åge Aleksandersen når det blir snakk om direktørens forventninger.
Begge håper at tittellåta «Flyg avsted» skal bli en ny «Lys og varme». I så fall skal CD-en kunne selge raskere enn Børsons wienerbrød.

Viktig start

Hva som må gjøres for å hjelpe til, avhenger av hvordan det går de første dagene. Hvis salget virkelig tar av, skal det settes inn ekstra framstøt. Jo bedre salg, jo mer Åge-reklame får vi se på TV.

Utgivelsesdatoen ble planlagt for et år siden, og markedsføringa har vært i gang lenge. Når det gjelder en artist av Aleksandersens format, melder avisene seg tidlig. For platedirektøren gjelder det bare å sile henvendelsene.

Åge er allerede intervjuet om den nye plata i de store Oslo-avisene og i lokalavisene i Trøndelag. Torsdag var han i Dagsrevyen, i går var han i Nitimen, i P4 og hovedgjest i «Wiese».

På nett

Søndag lanseres «Flyg avsted» med pressekonferanse på Internett (http://tv2.no). På utgivelsesdagen mandag er Åge med i «God morgen, Norge». Så skal ukebladene få sitt, før artisten legger ut på promotion-turné, til Kristiansand, Bergen, Bodø og Tromsø. I slutten av februar dukker Åge igjen opp i NRK-TV, fra VM-studio i Ramsau.

Som andre Norske Gram-produkter, skal Åge også selges gjennom TV2.

- Det blir en tung reklamekampanje, fra 8. februar og foreløpig fram til 28. februar. La oss si at det blir en million-kampanje, sier Gunnar Hordvik som er vag på dette punktet. Annonser i dagspressen blir det også, men foreløpig er det ikke avgjort når og hvor annonsene dukker opp.