Gammelt på nytt

Ylvis gjør som moten - ser seg tilbake.

- Jeg har faktisk aldri sittet her oppe før.

Bård titter ned på scenen fra balkongen på Chat Noir i Oslo.

- Man ser egentlig ikke så godt, sier han.

Gamle slagere

Det skal nok gå bra. For fram til påske er det først og fremst musikk Bård og Vegard Ylvisåker skal underholde publikum med i «Ylvis - en konsert». Noe nytt, men mest gamle slagere.

- Det har ikke vært noe poeng å være retro. Vi har bare valgt musikk vi liker og plukket noe herfra og derfra, sier Vegard.

Det har blitt til en god blanding av 20-tallet, 30-tallet og 70-tallet. Og ikke minst 50-tallet. Som også er en av vårens store motetrender.

For motebevisste menn betyr det blant annet smale bukser, kortermete skjorter og T-skjorter med krage. Basisfager som brun og beige sammen med rødt, grønt, blått og lilla. Gjerne med slips og hatt som tilbehør. Eller bare litt ekstra gelé i håret.

Hater shopping

- Fett, fleiper Bård, og dytter hårsleiken opp i kameraet til fotografen.

Men selv om brødrene kler seg opp for Dagbladet, er de ikke så glad i å gjøre det selv.

- Jeg hater shopping. Jeg er på vei til å bli enn sånn som gir bort Visa-kortet til kjæresten min og ber henne kjøpe til meg. Bård er mer glad i klær enn meg, sier Vegard.

Styrer unna

- Jeg synes klær er gøy, men blir fort lei av å se meg selv i dem, sier Bård.

- Skulle gjerne hatt en stor skuff, og hver gang jeg åpnet den lå det noen nye klær der, sier Vegard.

Mens artister og skuespillere ofte legger mye tid og krefter i image, prøver Ylvis å styre unna så mye som mulig.

- Vi kan ikke bli sånne som går rundt i skreddersydde dresser. Det er ikke oss, sier Bård.

Snill humor

Imidlertid tror Bård og Vegard at de blir sett på som «mors beste barn».

- Og det må vi få en slutt på. Vi er ikke så snille, sier Vegard.

- Ikke?

- Jo da, vi har nok en snill humor. Men vi føler vi ikke er i posisjon til å ta andre. Det er så mye å ta oss for.

Den snille humoren er for lengst blitt en publikumssuksess.

- En gang så jeg en familie med to sønner blant publikum på showet vårt. Sønnene hadde pyntet seg, og jeg kunne se at de koste seg. Det var gøy, sier Bård.

Sett av 42000

- Det forplikter på en måte også. Man har lyst til å gi noe tilbake, sier Vegard.

Den musikalske underholdningen de gir denne gangen er allerede sett av 42000 personer i tolv byer før den hadde premiere i Oslo sist torsdag.

- Jeg tror fordelen vår er at vi ikke tar musikken så seriøst. Mange artister har jobbet mye med musikken sin og vil ikke tøyse med den. Vi tør å fri oss fra musikken og ha det gøy, sier han.

- Vi mener ikke så mye, vi har ikke så mye å si. Bare ren, lavpanna underholdning.

MANN FOR SIN HATT: Bukse kr. 799 og singlet kr. 499 (Day), hatt kr. 699 (Kangol) og blazer kr. 4170 (Peter Løchstøer).
SKEIVT BLIKK PÅ LIVET: Vegard i rutete bukse kr. 679 (Sisley), belte kr. 595 (Tiger) skjorte kr. 98 (H&M) og slips kr. 595 (Tiger). Bård har på seg trøye kr. 799 (Replay), skinnjakke kr. 5000 (Seal Kay), bukse kr. 2090 (Peter Løchstøer) og slips kr. 595 (Tiger).
TØFFE KARER: Bård i bukse kr. 799 (Bzr), skjorte kr. 179 (H&M) og solbriller kr. 2395 (YSL). Vegard i bukse kr. 2480 (Peter Løchstøer), helsetrøye kr. 99 (Bzr), skjorte kr. 599 (Bzr), solbriller kr. 2188 (Dior) og sixpence kr. 499 (Kangol).
SLIPSMANN: Jeans kr. 799 (Bzr), skjorte kr. 1650 (Peter Løchstøer), genser kr. 1495 (Vivienne Westwood/Voga) og slips kr. 495 (Tiger).