MED KRITISK BOOKINGBLIKK: Musikkredaktør Karima Furuseth i NATT&DAG reagerer på at bookingene på de elektroniske scenene under Musikkfest Oslo består av 43 av 47 menn. Foto: Julia Kidder
MED KRITISK BOOKINGBLIKK: Musikkredaktør Karima Furuseth i NATT&DAG reagerer på at bookingene på de elektroniske scenene under Musikkfest Oslo består av 43 av 47 menn. Foto: Julia KidderVis mer

- Går man inn for å finne én kvinne, lykkes man som regel med det. Med mindre man er lat

91 prosent menn på scenene for elektronisk musikk på Musikkfest Oslo.

(Dagbladet): Hvis man beveger seg rundt i hovedstaden lørdag 4. juni, er det en stor sjanse for at man får med en eller annen form for musikk. 

Da er det Musikkfest Oslo, med konserter på byens utesteder fra formiddagen til sent på natt.

Og om man drar på en av utestedene for elektronisk musikk, Jaeger og Dattera til Hagen, er det 91 prosent sjanse for at musikken man hører framføres av menn.

Bare 4 av 47 artister og DJs booket til disse utestedene er nemlig kvinner. Fire hos Dattera til Hagen, ingen hos Jaeger.

- Behøver ikke kvotere Det har fått musikkredaktør i NATT&DAG, Karima Andrea Furuseth, til å reagere.

- Å ende opp med et program totalt blottet for damer, avslører at en dødssynd er begått. Går man inn for å finne én kvinne, lykkes man som regel med det. Med mindre man er veldig lat. Nei, man behøver ikke kvotere inn kvinner. Hør: Ingen vil bli utdelt privilegier som følge av hvilket kjønn man er, men evnene man er i besittelse av. Heldigvis er det mange kvinner i Norge som er dyktige - kanskje like dyktige som menn(!) - at man slipper å kvotere. Å simpelthen utgå fra talent bør være grei skuring, eller? skriver Furuseth i en kommentar publisert hos NATT&DAG.

Furuseth er en av flere unge kvinner i kulturlivet som har satt kjønnsbalanse på agendaen de siste årene, blant annet i diskusjon med Knut Schreiner.

Etterlyser flere kvinner Musikkredaktøren sier til Dagbladet at spesielt Musikkfest Oslo, som er et arrangement i samarbeid med Oslo kommune, har et ansvar for å formidle et bredt spekter av nye og spennende navn. Både kvinner og menn. 

- «Det bør være kvaliteten på musikken som er utslagsgivende, ikke kjønn» lyder den forsøksvise argumentasjonen jeg hører mest fra indignerte sjeler når man irettesetter klubber for å ha en overvekt av menn på plakaten. Da tenker jeg at de virkelig ikke ser poenget, nemlig at kvinner også lager like god musikk. Jeg ikke er opptatt av kvotering, men at bookere evner å se litt utenfor den smale rammen de har foran synsfeltet sitt. Hvorfor er det gjengs oppfatning om at kvalitet forsvinner så snart kvinner er med i bildet? Det er besnærende, mener Furuseth, som selv er tilknyttet Jaeger som DJ.

Olle Løstegaard har booket programmet til Dattera til Hagen, hvor 4 av 23 såkalte acts er kvinner. Egentlig skulle det være fem, men én måtte si nei på grunn av oppdrag i utlandet. Han vedgår at kvinneandelen ikke er god nok.

- Men jeg oppforder alle jenter til å bruke mer tid på house og techno. Jeg har inntrykk av at det er flere aktive jenter innen andre sjangre, både jazz og R&B, enn det er innen de to sjangrene der. Det har alltid vært slik, og jeg har alltid syntes det har vært dumt. Og jeg skulle altså ønske at det var flere, sier han, og legger til at tre av de sju artistene som Furuseth nevner som mulige kvinnelige bookinger spilte på Dattera til Hagen i fjor. 

Det har ikke lyktes Dagbladet i å komme i kontakt med Ola Smith-Simonsen, som har booket Jaegers Musikkfest Oslo-program uten kvinner, men på Facebook skriver han blant annet at «det er ingen tvil om at kvinneandelen er ræva denne dagen».