STILFULL: Bendik Kaltenborn er en av Norges mest respekterte tegneserieskapere, med bøker som «Serier som vil deg vel» og «Liker stilen» på samvittigheten. De siste par årene har han også vært Todd Terjes husillustratør. 
Foto: Jacques Hvistendahl
STILFULL: Bendik Kaltenborn er en av Norges mest respekterte tegneserieskapere, med bøker som «Serier som vil deg vel» og «Liker stilen» på samvittigheten. De siste par årene har han også vært Todd Terjes husillustratør. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Går over streken med Todd Terje

Bendik Kaltenborn (33) står bak Todd Terje-plateomslagene som får oppmerksomhet verden over.

(Dagbladet): Hvis man har lest utenlandske aviser og magasiners omtale av Todd Terjes plateslipp denne uka, har også den norske nydiskokongens faste illustratør Bendik Kaltenborn blitt behørig omtalt i nesten hver eneste en.

- Det er veldig spesielt. Jeg leser mye musikkanmeldelser og musikkstoff selv, og det skjer nesten aldri at platecoverne blir nevnt. Men Terje har vært veldig grei hele veien og selv trukket meg fram og påpekt at det er jeg som har laget omslagene. All oppmerksomheten jeg får nå er nok mye takket være det, sier Kaltenborn til Dagbladet.

Oppsving Og - det har blitt mye oppmerksomhet.

Todd Terjes debutplate «It's Album Time», hvor Roxy Music-ikonet Bryan Ferry synger på én av låtene, har altså blitt trukket fram som en av årets viktigste elektronikautgivelser, og har fått massiv dekning i de største musikkpublikasjonene verden over.

- Det er veldig gøy å være med på den oppsvingen han har, siden jeg også blir nevnt i alle mulige sammenhenger, sier illustratøren.

Det var imidlertid ikke planlagt at han skulle bli Todd Terjes faste albumillustratør. Kaltenborn forteller at han og Todd Terje, som egentlig heter Terje Olsen, var kolleger på Free Record Shop for ti år siden, og de ble fort tilhengere av hverandres arbeider. Olsen likte for eksempel det Kaltenborn hadde gjort gjennom tegneseriekollektivet Dongery, og da han i 2012 skulle gi ut EPen «It's the Arps» fikk han kompisen til å gjøre omslagsjobben.

Siden har ett omslag blitt til sju. Det foreløpig siste, til låten «Delorean Dynamite», er i butikkene senere denne måneden.

- Det har blitt et tettere samarbeid enn vi hadde tenkt. Det var aldri snakk om at jeg skulle lage så mange platecover da vi begynte med dette, men etter den første jobben fant både han og jeg ut at samarbeidet funket veldig bra. Opprinnelig så han kanskje for seg at han skulle bruke forskjellige Dongery-medlemmer eller No Comprendo Press-tegnere for hver gang, for han er en veldig stor tegneserieentusiast. Men jeg synes det er fint at jeg får fortsette å lage dem for det er veldig moro, sier Kaltenborn.

Med godt humør Han forteller at de ofte finner felles grunn i samme typen tullete humor, et element som begge er opptatt av å dra inn i arbeidene sine.

- Nå som jeg har gjort dette en stund, føler jeg at jeg har blitt kompis med musikken hans. Ja, nesten som en kollega. Utgangspunktet for at det funker bra, er kanskje at vi er veldig opptatt av å fleipe og ha humor i det vi gjør. Samtidig som vi, i tillegg til å ha løs snipp, begge er opptatt av det skal være et skikkelig, grundig håndverk.

«IT'S THE ARPS» (2012)
«IT'S THE ARPS» (2012) Vis mer

Noen ganger blir det også veldig grundig. Kaltenborn forteller at Todd Terje er veldig involvert i tilblivelsen av albumomslagene med tanker og innspill, og at det kan være en lang prosess fra førsteutkast til ferdig produkt.

- Vi har veldig mye dialog fram og tilbake, så egentlig kunne det stått at coverne er utformet av både meg og Terje. Han vet hva han ikke vil ha, og jeg lager alltid mange skisser som vi ikke går for. Ofte føler jeg at jeg har noe som funker, men så viser jeg ham det, og så stemmer det ikke helt overens med det han føler. Det blir ofte en del jobb, men det er alltid verdt det fordi det er godt å bli pusha enda litt videre selv om jeg kan være fornøyd sjøl. Det er veldig få andre jeg jobber med som gjør det slik, så det har jeg veldig godt av, sier Kaltenborn og utdyper:

- Dermed føles det også veldig tilfredsstillende når jeg til slutt leverer et omslag, for da vet jeg at det er noe Terje setter pris på. Coveret blir jo på mange måter låtens eller albumets ansikt utad, så det er jo et stort ansvar. Det blir aldri sendt noe i trykken som Terje synes er halvveis.

Drømmeartisten Kaltenborn har også designet flere plateomslag for fetteren sin, jazzmusikeren Daniel Herskedal.

- Hvilken artist eller gruppe kunne du ha tenkt deg til å jobbe med hvis du fikk velge helt fritt?

«LANZAROTE» (2013)
«LANZAROTE» (2013) Vis mer

- Jeg er jo veldig musikkinteressert, så det er sikkert mange jeg kunne tenkt meg å laget platecover for. Det blir jo helt sånn tilfeldig. Akkurat nå har jeg fått skikkelig dilla på Sade igjen, så det hadde sikkert vært morsomt. Men det er aldri noe jeg har tenkt over. Todd Terje er egentlig allerede drømmeartisten å jobbe med på mange måter, sier illustratøren.

BENDIK KALTERNBORNS EGNE ORD OM OMSLAGENE:

«IT'S THE ARPS» (2012):

Jeg laget først et enkelt motiv av noen diskobein, og tenkte at jeg hadde spikra det, men Terje ville ikke ha så mye diskofølelse. Hvordan jeg endte opp med det motivet som til slutt ble platecoveret, husker jeg egentlig ikke. Men det er en fyr med en slags fruktanretning på hodet. Ting har ofte tatt brå vendinger bort fra hva jeg første hadde tenkt.

«STRANDBAR» (2013)
«STRANDBAR» (2013) Vis mer

«LANZAROTE» (2013):

Terje ville at omslaget skulle ha en slags charterfølelse, så figuren på utgivelsen er basert på en tysk turist jeg så da jeg var på 60-årstur med mamma på Gran Canaria. Jeg tegnet ham med et smil på coveret, men tyskeren var egentlig veldig sur og krevde alt mulig uten å være hyggelig tilbake. Jeg syntes at idéen min egentlig var mer komisk enn elegant, men Lindstrøm og Terje syntes det var morsomt.

«STRANDBAR» (2013):

Jeg hadde egentlig glemt av hele den P3-debatten som skapte tittelen «Strandbar», og tok utgangspunkt i en ubrukt tegning jeg hadde gjort for The New Yorker av karnevalet i Rio de Janeiro. Men Terje likte utgangspunktet mitt, så etter noen runder fram og tilbake med litt tilpasninger gikk vi for karnevaltemaet. Jeg hadde kanskje prøvd å ta den strandbarkommentaren litt mer på kornet om jeg hadde husket det da jeg satte i gang, men coveret ble altså laget helt uten Mats Borch Bugge i tankene.

«SPIRAL» (2013)
«SPIRAL» (2013) Vis mer

«SPIRAL» (2013):

Først tenkte jeg å lage et motiv med Spiraltrollet i Drammen, men Terje ville at jeg skulle gjøre noe med en spesifikk figur jeg hadde laget for lenge siden i Dongery-sammenheng. Jeg skjønte egentlig aldri helt hvem det var han mente, så jeg måtte gjette litt, men til slutt fant jeg en tegning av en rar figur som jeg hadde tegnet for ti år siden. Jeg tok utgangspunkt i fasongen til den figuren og jobbet fram alpekaren på skateboard. Endene ble vel slengt på for å for å skape den spiraleffekten jeg først hadde tenkt på, men det er vel egentlig et ganske tynt alibi.

«LEISURE SUIT PREBEN» (2014):

Terje ga navnet Preben til en figur som jeg lagde til en utstilling og brukte i tegneserieboka mi «Liker stilen». Da jeg spurte Terje om han kunne tenke seg å lage musikk til utgivelsen, syntes han det var en god idé og ga ut en sjutommer med «Leisure Suit Preben» og «Preben Goes to Acapulco». Det var kult, for jeg var med i studio og vi ble sammen enige om to låtskisser som passet sammen stemningsmessig. Det var noe slentrende, jazzaktig og filmatisk over dem, som passet til en tegneserieutgivelse.

«LEISURE SUIT PREBEN» (2014)
«LEISURE SUIT PREBEN» (2014) Vis mer

«IT'S ALBUM TIME» (2014):

Vanligvis er det jeg som setter i gang selv og slår an tonen for coveret, men her hadde Terje idéen klar på forhånd. Han hadde lyst at jeg skulle tegne et portrett av ham sittende litt cheesy. Dette coveret skiller seg litt fra de andre jeg har gjort, for det er ikke fullstendig huskestue, det har ikke sklidd fullstendig ut. Jeg hadde først noen tanker om å gjøre det mer eksotisk, litt karnevalaktig, men er fornøyd med hvordan det endte opp. Det ble eksotisk, men litt nedtona.

«DELOREAN DYNAMITE» (2014):

Jeg hører alltid på musikken og ser an tittelen før jeg begynner arbeidet. Låttitlene er også noe vi bruker å diskutere fram og tilbake, og han spør ofte om innspill til dem. Noen ganger kommer vi på en tittel sammen, slik som her. Der kom jeg på ordet «delorean», og så satte han på «dynamite». Men jeg angret meg nesten litt, for Terje ville dermed ha en bil på omslaget og jeg er så dårlig på å tegne biler. Jeg prøvde først å lage en pastisj på dataspillet «Out Run» og de airbrush-omlagene til Amiga, men det ble for cheesy. Terje mente at det heller burde være en slags nattkjøring-følelse over det hele. Til slutt klarte jeg å lage en enkel bil, som godt kunne være en Delorean forfra. Jeg hadde tidligere laget et stemningsmotiv med palmer og brukte det som en refleksjon i panseret.

«IT'S ALBUM TIME» (2014)
«IT'S ALBUM TIME» (2014) Vis mer
«DELOREAN DYNAMITE» (2014)
«DELOREAN DYNAMITE» (2014) Vis mer