Garantert ny-klassiker

Film noir-verket «Touch of Evil» står fram som en imponerende ny-klassiker når den etter 41 år kommer med regissør Orson Welles\' egen signatur - rett fra klippebordet.

«Touch of Evil» har siden den kom i 1958 blitt en av filmhistoriens mørkeste og mesterlige filmer.

Basert på en paperback av Whit Masterson, var det tenkt som en alminnelig B-film. Welles skrev om manuset - og laget «den siste film noir»: stilren og klaustrofobisk om maktmisbruk. Men også en studie i menneskelig lavmål.

Likevel: Det har hengt ved filmen at studiosjefene ikke lot Welles selv klippe filmen. Regissøren etterlot seg et dokument hvor han i detalj lister sine egne ønsker. Nå kommer filmen med Orson Welles\' egen lakk. Den skinner av noir halvblank.

Svik og korrupsjon

På grensa mellom USA og Mexico eksploderer en bil. Den meksikanske narkoetterforskeren Mike Vargas (Charles Heston) er i byen med sin nyvunne brud (Janet Leigh). Vargas blir trukket inn i saken, men oppdager snart at politimannen Hank Quinland (Orson Welles), som leder etterforskningen, er en uhyrlig, korrupt mann uten moralske skrupler.

Følg nøye med

Nygammelklassikeren står klippestøtt. Den berømte åpningsscenen med minutterlang, tankesprengende kamerakjøring består.

Deretter er det en vel fortalt film som er spekket med perfekte bilder, pur timing og klamre-seg-til-armlenet-spenning. Og se nøye etter Zsa Zsa Gabor (bordelleier) og Marlene Dietrich (sigøynerpiken Tanya).