DEBATT

Debatt: Taxi-næringen

Gårsdagens taxiregulering – dagens problem

Vi må sikre et bedre tilbud – før kundene slutter å ta drosje

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Med en omsetning som går nedover, drosjer som kjører stadig færre kilometer med passasjerer om bord, og stadig høyere priser, peker alt i retning av at vi har en drosjenæring som ikke fungerer slik den skal. I tillegg påpeker Konkurransetilsynet at dagens konkurranse i drosjemarkedet ikke fungerer.

Dette er en utvikling som ikke kan fortsette, og derfor må vi gjøre endringer nå. Vi må ha mer fleksibilitet og stille strengere krav til sjåførene

Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund, mener i Dagbladet 16. mai at regjeringen gjør drosjesjåførene til løsarbeidere, og at de fratas sosiale rettigheter. Det stemmer ikke.

Med det nye regelverket åpner vi for at flere aktører skal kunne etablere seg og stå fritt til hvordan virksomheten skal organiseres. Dette åpner for selskaper som kan bli drosjevirksomheter med mange ansatte. Det vil bidra til økt profesjonalisering av arbeidsgiverrollen. I dag tildeles løyvene enkeltpersonforetak, hvor innehaveren av foretaket har personlig ansvar for økonomien – og dårligere sosiale rettigheter enn ansatte i større selskaper.

Videre vil vi stille en rekke krav, både til løyvehaver, sjåfør og bilen. Blant annet når det gjelder vandel, faglig kompetanse og EU-kontroll hvert år. Flere av disse kravene vil bli strengere enn de er i dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer