Gassen i bånn

I Molde kappkjører ungdom i 230 km/t på riksveien. I fjor ble 3467 unge drept eller skadd på norske veier.

- HER I MOLDE er det bare tre ting du kan drive med: Dope deg. Drive med bil. Eller være fotballinteressert.

Joar Kristengård (20) forteller hvordan han synes det er å bo i den lille byen på Nordvestlandet. Selv driver han med bil - sammen med mange andre. Gutter, og noen jenter, bruker alt av tid og penger på digre stereoanlegg, trimming, felger, tv og dvd, senking, lakk og et dusin wunderbaum.

De har aldri vært særlig populære blant byens øvrige innbyggere. Før sto de hver kveld og ruset motorer på bussholdeplassen. Så ble den stengt. Så flyttet de seg til Rådhusplassen. De blir jaget derfra, også.

DE SISTE MÅNEDENE har noen av dem møttes på et fast tidspunkt hver søndag. I Malmedalen, et stykke utenfor byen. På en kilometer lang rett strekning har de kappkjørt - i beste «The Fast and The Furious»-stil. Drag-kjøring. Det vil si - rett fram, så fort som mulig.

- Det hadde vært snakk om det ganske lenge, og så begynte vi bare, sier en 21 år gammel gutt som vil være anonym.

Å få noen av fartsdeltakerne til å stå fram med navn eller bilde er helt umulig - de har en paranoia på linje med folk som virkelig er forfulgt.

- Vi er brukbart organisert og utstyrt med midler. Vi vet når politiet er på vei, og at det ikke kommer andre biler. De kommer aldri til å ta oss.

Etter hvert som ryktene har spredd seg, er de flere og flere som møtes om søndagene. Mange for å se på, og mange for å kjøre.

- Sist gang var vi vel 18 biler som kjørte, men vi har vært oppe i førti-femti. Det er alle mulige slags biler, og folk fra 17-18 til 40 år. Jenter også.

Det tok ikke lang tid før naboer la merke til råkjøringen og ringte politiet. Men politiet kunne ikke gjøre stort.

SØNDAG FOR TO UKER SIDEN: Ifølge øyenvitner raste to like spreke BMW\'er bortover den kilometerlange strekningen i Malmedalen. Da de kom til sluttstreken lå de fortsatt helt likt, og ingen ville gi seg, selv om svingen lå rett foran dem. Midt i svingen skar den ene bilen plutselig ut, og rullet rundt flere ganger. Den 23 år gamle sjåføren ble kastet ut ruta, og kom mirakuløst nok uskadd fra ulykka. Politiet anslår at farten var 140 km/t - andre snakker om 200.

- Det er første gang noe har skjedd i Malmedalen. Men folk kommer ikke til å slutte med kjøringen av den grunn. Det er kanskje stille ei uke eller to, så er det på\'n igjen. I Kristiansund har de holdt på med det samme i mange år, men der er det ikke så stort oppmøte. De bruker rullebanen på flyplassen, sier 21-åringen.

- Er det ekstra morsomt fordi det er ulovlig?

- Det har ikke noe med det å gjøre. Vi gjør det ikke for å terge politiet, de tar oss uansett aldri. Det er mange lange, rette strekninger i distriktet...

I avisene har det stått at biler har vært oppe i 250 km/t i Malmedalen.

- Mer enn 240 rekker de ikke på det strekket, sier 21-åringen.

- Hvor fort har du kjørt selv da?

- Jeg har ikke en ekstrem bil, så jeg rekker maks 180-190.

- De med ekstrem bil da?

- De kjører som regel i 220-230. Det finnes biler her i byen som har mellom 300 og 350 hestekrefter under panseret.

EN UNDERSØKELSE FRA SINTEF viser at 28 prosent av alle norske ungdommer har vært med på kappkjøring. 31 prosent har vært med på en nestenulykke. 42 prosent synes akselerasjon er herlig.

I 2001 ble 3467 personer mellom 15 og 24 år drept eller skadd i trafikkulykker. 221 av dem i Møre og Romsdal - ett av de verste ulykkesfylkene i forhold til folketallet.

- Jeg kjenner han som havnet på taket. Og en kompis døde nylig i bilkræsj, sier Joar Kristengård på spørsmål om hvorfor han ikke kappkjører selv.

- Det er klart at jeg blir påvirket av det.

- Men er det ikke morsomt å teste ut bilen da?

- Jeg synes det er bedre å style bilen, ha en så fin bil som mulig. Dessuten er det dumt å legge ned så mye arbeid - og så ryker du av veien. Men å teste ut bilen kan du jo gjøre alene også, da...

21-åringen som har vært med på kappkjøringen sier at han de siste månedene har brukt 50000 kroner på bilen sin. I tillegg har han et stereoanlegg som koster en tilsvarende sum.

- Vi baserer oss på at det ikke skjer noe. Men jeg har fått meg et støkk en gang jeg også, så jeg har egentlig ikke lyst til å kjøre mer i Malmedalen, forteller 21-åringen.

Helst vil han ha en egen bane, hvor de kan kjøre lovlig.

- I Molde er det mange som er interessert i bil og motor. Vi skulle hatt en bane, da kunne folk prøvd ut bilene sine der i stedet for i Fræna. Da kunne det ha skjedd på en sikker måte, og vi kunne ha avtalt med ambulansepersonell. Jeg tror det forbedrer kjøringa ellers, at man får testet seg. Dessuten er det sosialt. Ungdommen møtes og prater. Om bil. Om hva som skjedde i helga.

BMW, AUDI, BMW, BMW. Noe har skjedd med bilparken i Molde. Før var det bare rånebiler som sto på torget. Joar og kameratene hans holder seg til de gode gamle. Volvo og Opel.

- Har du en BMW, så har du det alle andre har. Du kjører til byen og ser biler som er helt like din egen.

Det slipper Joar med sin blå, omtrent helt selvbygde bil. Den med Bad Boy på frontruta. Eller kameraten Espen Rødal (20), som har en gullakkert.

- Svein Rune har laget den til meg, sier han og kikker bort på kameraten.

Svein Rune Reistad (22) jobber med bil hele dagen. Og litt til.

- Du får ikke nok av bil på jobb?

- Jeg begynner å kjenne det nå, sier han og ser litt sliten ut.

Men så kaster han et blikk bort på gullbilen og lyser opp.

- Bare se på den da! Den er dritbra!

- Hvordan får dere penger til det?

- Rik pappa, sier Kenneth, som er den eneste som ikke jobber.

Det er visst fleip.

- Jeg får vel ta opp et lån...

DET ER TIRSDAG KVELD i Molde. Bilene har kommet ut på veien. En eim av wunderbaum og eksos.

- De er nattdyr, sier en politimann.

- De ligger og sover hele dagen, og kommer ut når det er mørkt.

KAPPKJØRER IKKE: - Jeg kjenner han som havnet på taket for to uker siden. Og en kompis døde nylig i bilkræsj. Det er klart at du blir påvirket av det, sier moldenseren Joar Kristengård (20). I bakgrunnen står vennen Svein Rine Reistad (22).