Gassferjene er trygge

FERJESIKKERHET: Lørdag 29. mars gjorde Dagbladet i sitt bilag Magasinet i en større artikkel sitt beste for å gjøre reisende med gassferjene utrygge. Dessverre har Dagbladet denne gang skapt en unødig frykt blant de mange som daglig bruker ferjene som er en viktig del av stamveinettet i Rogaland og Hordaland. De reisende kan derimot ta det med ro – gassferjene er moderne og sikre skip som i mange år skal sørge for trygg transport langs vestlandskysten.

Over flere sider presentere Magasinet en sak der det ble gjort forsøk på å skape et bilde av fem gassferjer som nesten var som «tikkende bomber» å regne. Her ble det trukket fram fartøy som kunne kantre når som helst og mulige terrorister med håndgranater. Heldigvis er dette langt fra den virkeligheten vi kjenner.

Sjøfartsdirektoratet har brukt mye ressurser for å se på saken rundt gassferjene på ny. Dette gjorde vi for å forsikre de reisende og våre overordne – Nærings- og handelsdepartementet (NHD) – om at sikkerheten var ivaretatt. Dette innebar også at en allerede sterkt presset avdeling måtte bruke mye ressurser på å gjennomgå dokumentasjon på ny.

Vi har redegjort for at bruk av midlertidige sertifikater ikke går ut over sikkerheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har vist til stabilitetsberegninger som bekrefter at ferjene har 5 ganger den stabiliteten som kreves for skip i internasjonal fart.

Vi har redegjort for at det ikke er krav til kullosdetektorer på bildekk, men derimot strenge krav til ventilasjon.

Vi er samtidig avhengig av at rederiene følger de regler og pålegg som vi som tilsynsmyndighet finner nødvendige sett fra et sikkerhetsmessig ståsted. På samme måte som en bilist er ansvarlig for at bilen han kjører er i forskriftsmessig stand, er også rederiene ansvarlige for at skipene holdes i den stand som reglene tilsier både teknisk, bemanningsmessig og operasjonelt.

Det er viktig at norske medier til enhver tid har et kritisk lys på statsforvaltningen. At Sjøfartsdirektoratet, som et viktig tilsyn, også må forvente å bli satt under lupen er helt naturlig. Men når en journalist på forhånd har bestemt seg for at dette skal bli et sensasjonspreget oppslag, da er utgangspunktet feil og resultatet blir deretter.

Det fraktes årlig flere passasjerer med skip enn med fly – vår jobb er å forsikre oss om at alle som setter seg om bord i en ferje eller et passasjerskip skal vite at de er trygge. Vårt motto er: For sikkerhet til sjøs for liv, helse, fartøy og miljø.