Gatas Parlament vs. Steely Dan

Gatas Parlament stjeler fra Steely Dan. Tidligere har Steely Dan stjålet fra Jan Garbarek. Ny musikk blir gjerne til på den måten.

  • 1. mai ble det klart at plateselskapet Tee Productions må stoppe utgivelsen av debutalbumet til Gatas Parlament.
Årsaken er bruken av et pianoparti fra Steely Dans låt «Home At Last», opprinnelig gitt ut på Los Angeles-gruppas 77-album «Aja». Gatas Parlament tok en sjanse på at de ikke ville bli oppdaget. Men det ble de. Av frykt for at de skal få advokatene til Donald Fagen og Walter Becker på nakken, blir alle spor av Los Angeles-gruppa fjernet fra den aktuelle låta, singelen «Nå om da'n».

  • - Ser du en god idé, så stjel den, sier parlamentsmedlem Aslak Borgersrud.
Ikke ulikt Steely Dans eget syn. Magasinet Musician konfronterte i sin tid Dan-gubbene med at deres «Gaucho» liknet mistenkelig på Jan Garbarek og Keith Jarretts «Long As You Know You're Living Yours», fra albumet «Belonging» (1974). - Off the record : vi var tungt inspirert av akkurat den innspillingen, sier Fagen. Og legger til: - Helvete heller, vi stjeler. Vi er tyveribaronene i rock'n'roll!

  • Plagiering, stjeling, friske lån.
Det er knapt nok noe nytt fenomen i pop-kulturen. Led Zeppelin tok «Bring It On Home» og «Whole Lotta Love» fra Willie Di-xon - uten å gi den gamle blueskjempen kreditt. Forleggeren til 60-tallsjentegruppa The Chiffons vant fram med sitt søksmål mot George Harrison. Hans «My Sweet Lord» var en kopi av deres «He's So Fine».

  • Med hip hop fikk copyrightjurister en ny gullalder.
De La Soul ønsket å stake ut framtida for hip hop med «3 Feet High and Rising» (1989), men plata fikk større juridisk enn musikalsk betydning. På låta «Transmitting Live From Mars» samplet de The Turtles' «You Showed Me» uten tillatelse. The Turtles gikk til sak og vant. Dommen sa også at alle samplinger heretter måtte klareres. Året etter slapp like fullt Vanilla Ice unna med sin nesten-identiske kopi av bassriffet på Queen og David Bowies «Under Pressure» på monsterhiten «Ice Ice Baby». Like bra gikk det ikke med New York-rapperen Biz Markie. Karrieren hans gikk i grus da en dom fastslo at hans sample av Gilbert O'Sullivans «Alone Again (Naturally)» var tyveri.

  • Nå kan vi skrive nekrologen til et gyllent norsk hiphop-øyeblikk.
«Nå om da'n», som låner like rått fra Steely Dan som fra Dr. Dres «Forget About Dre», trekkes tilbake. Det er en seier for den finmaskede copyrightlovgivningen, men et tap for musikken. «Nå om da'n» fortjente å leve. Den tilførte gammel musikk noe nytt, den tok Dan og Dre til et nytt norsk gatenivå. Men det hjelper så lite. Blir man tatt på epleslang i de rikes hage, får man svi.