Gåte-fullt

Det er ingen gåte at bandet med samme navn har fått mye oppmerksomhet, til tross for at dette er deres første ordentlige ep.

Til gjengjeld er musikken svært gåtefull, og ryktet har gått foran de fem unge trønderne.

Ep-en tar utgangspunkt i to norske folketoner i nye arrangementer og trønderdikteren Astrid Krog Halses tekst «Følgje» (med melodi av vokalist Gunnhild E. Sundli) i tillegg til Sveinung Sundlis kruttsterke avslutning «Storås» - en rocka pols komponert med fela i den ene hånda og karsk-koppen i den andre(!). Det som gjør bandet så spesielt er allsidigheten og den spennende kombinasjonen av folkemusikk og et tungt og mørkt rockuttrykk som vekker assosiasjoner til både Gåte-produsent Alex Møklebusts Seigmen/Zeromancer og gode, gamle Black Sabbath.

Det er nyskapende, originalt og grensesprengende. Uttrykkene forenes elegant - og uten at det bikker over i den ene eller andre retningen. Det er fort gjort å overøse, i stedet makter Gåte og produsent Møklebust å balansere lydbildet inn i et unikt uttrykk fullt av trolske stemninger. En som i høy grad bidrar til det er den 16 år gamle vokalisten, som med sine evner til å forføre lytteren framstår som selve personifiseringen av den moderne huldra.

En oppsiktsvekkende debut. Nå gleder jeg meg bare til å høre mer. Mye mer.

Nabovarsel: Torsdag har Gåte releasekonsert på John Dee i Oslo.

TROLSK: Gåte lager en perfekt avstemt symbiose av folkemusikk og tung og mørk rock, mener vår anmelder.