Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Gåtefulle

- Folk vet ikke at de har lengta etter oss før de hører oss, sier bandmedlemmene i Gåte. De vil bringe kveding og folkemusikk i ny innpakning ut til folket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FRONTET AV DEN PUR UNGE huldra Gunnhild E. Sundli har Gåte blitt et av de mest omtalte navnene i musikk-Norge høsten 2001. Gunnhilds kveding og gruppas kjærlighet til folkemusikk, breibeint rock og elektronika har sikret bandet platekontrakt med Warner Music. Gruppa har ikke et tradisjonelt bilde på folkemusikken:

- Bildet av folkemusikken er at den er ven og vakker. Men den kan også være skitten og rå, mener Gunnhild (16).

- Tenk på spellemennene: De var horebukker som fløy fra bygd til bygd og pulte, drakk og spilte. Spellemennene var ikke først og fremst kulturbærere, de var sin tids rockestjerner. Når de skulle ut på spillejobb var det sånn; «eg he teke på meg no\' puling i Austbygda» . Tekstene beskriver drap og faenskap, utdyper Sveinnung

- En av tekstene våre er fra 1800-tallet, «Til deg» handler om ei dame som blir gravid utenfor ekteskap. Mannen forlater henne til fordel for ei rik dame. Så spontanaborterer hun. Det er ganske trist, sier Gunnhild.

GÅTES HISTORIE går to og et halvt år tilbake. I forbindelse med en konsert med de svenske folkemusikkfornyerne Garmarna på nå nedlagte Veita Scene i Trondheim, var det behov for en lokal oppvarmingsartist. Gunnhild ble kontaktet. Hun fikk med seg sin fele- og synthspillende bror som hadde begynt å eksperimentere med ny musikk i kombinasjon med den musikalske fedrearven. Konserten ble en suksess, og Gåte var født. Etterhvert fikk de med seg tre andre spillekåte musikere. Det var bassist og saxofonist Gjermund Landrø (21), Pete Townshend- look a like og Britt Langli-nevø Martin Langli (19) på trommer og sist men ikke minst, gitarhelt Magnus Børmark (18).

- Jeg droppa skolen for å være med i Gåte, sier Magnus.

Han er av den dedikerte typen.

Men Gåtes historie går mye lenger tilbake enn som så. Gunnhild og Sveinnung fikk folkemusikken inn med morsmjølka. De kommer fra en familie i Orkdal med stolte folkemusikktradisjoner. Gunnhild lærte kveding av Anne Kleivset, kona til trubadur Henning Sommero. Hun kan vise til en andreplass i Landskappsleikens ungdomsklasse. Og den fagre ungjenta ble tidlig trukket fram som trekkplaster når det kom fintfolk til bygda.

- Jeg hadde sinnsykt langt hår og bunad. Jeg øvde i bilen, og så sang jeg for turister og fine Oslo-damer som var på besøk i Trøndelag.

Storebror Sveinnung var en jævel på fela fra han var en neve stor. Som det heter i den offisielle historien: «Sveinnung trampet tidlig polstakten til sitt eget felespill» . Men en dag fikk han nok.

- Da jeg var 13 gjorde jeg opprør. Jeg solgte fela og begynte å spille bass i et råttent punkband istedenfor.

- Jeg var på hat-grooven. Jeg sverga; aldri mer kappleik, aldri mer folkemusikk . Jeg hata musikklinja på videregående. Den knakk kreativiteten min. Vi måtte skrive satslære, og vi ble opplært i henhold til barokke regler. Jeg fikk helt noia. Jeg hadde full musikalsk tørke i flere år. Jeg tror jeg øvde noe sånt som fem timer på tre år.

SEINERE FANT HAN tilbake til musikken og kreativiteten. Sveinnungs programmeringer og den sterke inspirasjonen fra den eldgamle folkemusikken gjør Gåte unike i norsk sammenheng. For mens svenskene kan vise til både Garmarna, Hedningarna og Nordmann som alle har hatt suksess med sine moderne folkemusikk-hybrider, står folkemusikken svakt i det moderne musikk-Norge.

- Vi er nok ikke så trygge på oss sjøl i Norge, tror Sveinnung.

- Byene i Norge ser ut som London for noen år siden. Det er en kjent sak at vi nordmenn har mindreverdighetskomplekser både overfor internasjonale trender og egen kulturarv. Å ta tak i folkemusikken på en ny måte har vært tabu. Nordmenn burde vært mye mer nasjonalistiske, fastslår Sveinnung. Og legger til:

- Dess tryggere man er på seg sjøl, dess mer åpen er man for omverdenen.

GUNNHILD KOMBINERER jobben som vokalist i Gåte med førsteklasse på Heimdal videregående, musikklinja. Det kan bli litt tøft til tider.

- Det er gøy, men jeg har det travelt. Nå i høst har det vært et veldig press med spillejobber fire helger på rad. Noen ganger tenker jeg at det er for tidlig med platekontrakt nå, men man må ta sjansen når man får den.

En av grunnene til at Gåte har fått platekontrakt, er manager Per Tronsaune. Han er Gåte meget stolt av. Tronsaune driver med prestasjonsutvikling på dagtid, med jobb i Rosenborg Ballklubb på si. Men han er også den gamle manageren til legendariske Wannskrækk (punk-forgjengeren til DumDum Boys). Han kjenner alle i musikkmiljøet i Trondheim, men som manager har han ikke tatt i et band siden Wannskrækk.

- Det finnes en billedbok om The Clash. Der er det bilde av Per som stormer scenen, sier gitarhelt Magnus, meget fornøyd.

GÅTE HAR SELV fått folk til å storme scenen det siste året.

- På DølaJazz på Lillehammer var det riot og crowd-surfing da vi spilte. På Blæst i Trondheim var det utsolgt og masse folk som ikke fikk billett.

Men størst av alle spillejobber i Gåtes historie: Festivalkonserten på StorsjöYran i Nord-Sverige i august i år.

- Jeg klina med Ola Salo, vokalist i The Ark! Yeah! jubler Martin med armene over hodet og sminke under øynene.

- Vi var på efterfest med Pulp, Hives, Håkan Hellström og Briskeby. Det var steinbra, utdyper Sveinnung.

- Ikke for meg, da, mumler trommis Martin, lang i trynet.

- Jeg satt på campingen og drakk karsk uten anelse om at det var no\' nachspiel.

I det konservative folkemusikkmiljøet har det vært noe murring over Gåte.

- Et folkemusikkblad skrev at vi tråkker i både popsalaten og i folkemusikksalaten. Men stort sett har vi bra drag på gamlinger. Folk er nysgjerrige. Og egentlig bør jo de gamle kallene være takknemlige for for at vi bringer folkemusikk fram i lyset igjen.

Gåte spiller på Garage i Bergen i kveld og på Folkens lille scene i Stavanger i morgen kveld.

Hele Norges coronakart