Gåtefullt om kunsten

Kryptisk erindringsroman om kunst, barndomsminner og kjærlighet.

BOK: «Hvis jeg går hele veien tilbake til min egen fødsel, finner jeg bare usammenhengende minner. En støvete gulvrye, en skriveblokk ved en telefon, en oransje vegg,» reflekterer hovedpersonen i kanadieren Michael Redhills debutroman, som nettopp omhandler barndomserindringer og måter å ordne eller «katalogisere» dem på gjennom kunsten. For den unge Jolene forelsker seg i den trettifem år eldre billedkunstneren Martin Sloane. Når han etter fire års forhold bare forsvinner, går hennes liv i oppløsning, inntil hun etter ti år finner spor av ham på et galleri i Dublin. Jakten på ham går parallelt med fortolkningen av kunsten hans: tredimensjonale bokser med gjenstander, som ifølge Redhill har sine røtter i den «virkelige» billedkunstneren Joseph Cornells verk.

Erindringsbokser

Det er (litt for) mange episke omveier i denne boka, og til tross for at det er Jolene som forteller og vi får innblikk i hennes barndom, tapet av moren, kjærlighet og venninneforhold, så er Sloane den egentlige hovedpersonen. Det er i hvert fall ham Redhill har best grep om, og det aller beste her er skildringen av Martins barndom i Dublin: den kristne faren og den jødiske moren, tuberkulose, brudd og skyld. Velkjente «europeiske» temaer med et tidsriktig erindringsmotiv, men da med en original innfallsvinkel der bilder eller gjenstander overtar for ordet, og der kunstens betydning er sentral. Her gjennom Jolenes (Redhills) presise beskrivelser av «erindringsboksene».

Brokker

Blant annet åpner hvert av kapitlene med en kort redegjørelse for innholdet i en boks: miniatyrlandskap, interiører, en dam med noen fjær, en trehest, postkort, ei trapp med en liten skikkelse. Samtidig er meningen bak boksene svært godt formulert: «tingenes» betydning for barndommen. En tapt og forsvunnet barndom som Sloane altså prøver å fange i boksene: å materialisere i miniatyr. Forgjeves kanskje, fordi fortida forblir brokker; «en virvel av halvdrømmer, uklart oppfattede ansikter, fjerne lyder». Og noen fasit er det da heller ikke på et menneskes liv, dette også vist gjennom gåten Sloane. Han forblir en gåte i denne boka, som også er en slags kriminalroman med en svært overraskende slutt.