OGSÅ I TROMSØ: Her kjøper daværende statsminister Jens Stoltenberg et eksemplar av gatemagasinet «Virkelig» av selger Bjørn Edgar Karlsen i Tromsø i 2007.
Foto: Marius Fiskum / SCANPIX .
OGSÅ I TROMSØ: Her kjøper daværende statsminister Jens Stoltenberg et eksemplar av gatemagasinet «Virkelig» av selger Bjørn Edgar Karlsen i Tromsø i 2007. Foto: Marius Fiskum / SCANPIX .Vis mer

Gatemagasiner og visjoner

Det er de rusavhengige vi jobber for, ikke oss selv.

Debattinnlegg

Som en av gründerne i =Oslo i 2004 og som redaktør og leder har jeg (sammen med mange andre) vært så heldig å få bygge en gatemagasin-bransje i Norge. Journalist Trond Tilset mener jeg sverter dette arbeidet.

Det som provoserer ham er sitatet i Dagbladet lørdag om at «nå er det ti magasiner i stedet for ett, og det er veldig trist for de narkomane.» Dette tolker han til at jeg mener magasiner utenfor Oslo er dårlige og at de gir dårlig tilbud til de narkomane. Jeg har aldri sagt noen av delene.

Tvert imot syns jeg Sorgenfri (Trondheim), Megafon (Bergen) og Asfalt (Stavanger) ofte er bedre enn =Oslo. Selv når jeg var redaktør. Mens jeg var mere av den tabloide typen, har Sorgenfri alltid hatt et mer kompromissløst, kunstnerisk perspektiv. Det har jeg alltid beundret.

Når jeg mener det er bedre med én sterk aktør i stedet for ti, så vet Tilset utmerket godt hvorfor. Det er de rusavhengige vi jobber for, ikke oss selv. Og med én sterk aktør kunne vi bygget et apparat for de narkomane med andre former for arbeid, tiltak og behandling.

Jeg har vært med på å starte 7 gatemagasiner med lokal tilhørighet. Og det er mye med =Oslo jeg er stolt av. Men at vi ikke bidro til å samles nasjonalt er en av våre største feil. Magasinet i Oslo har om lag 15 millioner i årlig omsetning. Totalt har alle landets magasiner en omsetning på 50- 60 millioner. Det krever ikke spesielt god fantasi for å forstå at man kunne bidratt mer til rehabilitering og sysselsetting om man sto samlet.

The Big Issue i Storbritannia og Australia har sterke nasjonale organisasjoner. Logisk nok til enorm fordel for selgerne. Jeg husker adm.dir. i Australia kjeftet på oss fordi vi tillot Norge å splittes. Det samme hadde nemlig skjedd i både USA og Tyskland. Det som kunne bli en sterk arbeidsgiver og interesseorganisasjon ble fragmentert til mange mindre aktører.

Et gatemagasin bør ikke være et mål, men et virkemiddel.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook