Gateslagsmål

For mye av det gode er ikke alltid vindunderlig.

KONSERT: MOLDE (Dagbladet): Ministorbandet Crimetime Orchestra kom på scenen i Molde med en besetning som lovet hardkjør: Jon Klette, Vidar Johansen og Gisle Johansen, saksofoner; Øyvind Brække, trombone; Sjur Miljeteig, trompet; Hild Sofie Tafjord, horn, elektronikk; Stian Westerhus, el-gitar; Christian Wallumrød, tangenter; Mats Eilertsen og Ingebrigt Håker Flaten, el-bass; Per Oddvar Johansen og Paal Nilssen-Love, trommer.

Dunder & brak

Og hardkjør ble det. Begeistrende, dundrende hardkjør fra første takt med trommene i tet. En lang stund var det stor moro, gjennom fripartier, taktfast riffing og støy, men etter hvert ble savnet av noen samlende groover eller melodier påtakelig. De som forekom, ble for spinkle og korte der det store, bråkete uhyret ble litt gateslagsmålaktig, en litt for udynamisk lydmasse der det var vanskelig å vite hvem som var på parti med hvem til en hver tid. I perioder virket det som om alle sloss mot alle, og betegnende nok resulterte utladningen i spak sluttapplaus, som om publikum satt bortblåst og tappet for energi.

Regi

Likevel - noen ganger var det helt ålreit, som da Stian Westerhus tok en Hendrix og satte tennene i gitarstrengene eller da de to trommeslagerne prøvde å lette Molde Kulturhus fra grunnmuren. Potensialet til noe stort er til stede i Crimetime Orchestra, men i går manglet det en streng regissør med glødende hat til for lange forløp. Hvor var John Zorn da vi trengte ham?