Gaute

Fantasiløs og grå tredjeskive fra «Idol»-gjengen.

CD: Det er ikke gunstig for Gaute Ormåsen fra Brumunddal at han er sist ut fra albumstartblokka av «Idol»-guttene. Ikke at «New Kid In Town» nødvendigvis er den siste lille mintsjokoladen som skal til for å få et overmett «Idol»-marked til å sprekke, men platas ensformighet, motstandsløshet og mangel på vokal identitet sender Gaute inn i Kurt og Davids iskalde skygge. Synd, må man nesten si, all den tid Gaute virker som en sympatisk kjernekar av den svigermorvennlige Ronan Keating-skolen.

I likhet med Kurt Nilsens «I» er det ikke først og fremst hovedpersonens skyld. Nok en gang er det noen musikalsk visjonsløse voksne mennesker med tidspress som ødelegger det som kunne vært et helt akseptabelt popprodukt. Der David-plata har karakter og variasjon, er «New Kid In Town» en studie i fantasiløse midtempoøvelser, dette til tross for at tre forskjellige produksjonsteam har vært i sving. Der Kurt Nilsen mange steder på «I» klarte å yte den ensidige produksjonen motstand med stemmen sin, er det snarere omvendt her - Gaute har riktignok ingen knallstemme, men ethvert tilløp til vokal egenart begraves i det som må være et av årets kjedeligste norske lydbilder. Gaute får heller ikke nevneverdig drahjelp av låtmaterialet, hvor tittelsporet er et hederlig unntak i en ellers grå masse av ord og toner.