I år bruker vi nordmenn over en milliard kroner på adventskalendere, ifølge DNB. Kontoen er slunken før julen starter. Dette er galskap som fører til økt forbruk. Gavekalenderen blir syndebukken.
Jeg hører hjertesukk fra trebarnsmødre, som må skaffe 72 gaver til kalenderen. Det meste blir raskt til søppel. Tradisjonelt var det kun gaver på julaften, og de gledet vi oss til hele adventstiden. Jeg har hørt om velmenende foreldre som pakker inn Playstation i gavekalenderen. Burde ikke det være hovedgaven på julaften? Med vår raushet tar vi fra barna forventningene til det nissen har i sekken på julaften.
Advent er tiden for forventning. Men kjøpepresset tiltar. Nå mener jeg det er på tide å ta adventstiden tilbake, for eksempel med aktiviteter i adventskalenderen, for flere og flere ønsker seg vekk fra det kommersielle preget som førjulstiden har fått.
Jeg vil bruke adventstiden til hyggelige opplevelser, som legger til rette for samvær, kreativitet og kos for hele familien. For det barna trenger aller mest er gode opplevelser og hyggelige minner.
Ideen fikk jeg fra barnebarnas aktivitetskalender. Siden småtassene ikke kan lese, ble budskapet fremstilt med strektegninger. Lappene ble lagt i lommene på fjorårets adventskalender. Hver morgen åpnet barna en luke. Men så var det det å finne 24 aktiviteter.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger