Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Geelmuydens kommunikasjon

I EN MERKELIG

blanding av kommunikasjonsråd og politisk synsing, hevder Hans Geelmuyden at Regjeringen må kommunisere bedre og at finansminister Foss fremstår som en bokholder.

Geelmuyden tar utgangspunkt i en kronikk av finansminister Foss i Dagbladet. Kronikken stod på trykk samme dag som Perspektivmeldingen ble fremlagt. Meldingen er ingen løpeseddel for en valgkamp. En kronikk i Dagbladet om samme tema skal heller ikke være en flom av enkle, kjappe vendinger. Jeg tror Geelmuyden skal være svært glad for at det fortsatt finnes noen politikere som tar seg tid til å skrive kronikker med meningsinnhold, analyser og resonnementer. Jeg har også til gode at noen stiller spørsmålstegn ved finansministerens evne til å spissformulere det berømmelige tjue-sekunders-budskapet, tilpasset TV-mediets krav.

Geelmuyden mener vi kommuniserer med vanskelige ord og vendinger. Selv skriver han: «På konsulentspråk ville vi sagt at meldingen handler om hygienefaktorer, altså om en minimumsambisjon». Hvis dette var ment som kommunikasjonsråd, ville jeg kanskje gått noe stillere i dørene enn det Geelmuyden gjør.

Geelmuydens problem, er at han har misforstått kapitalt. La meg gi ett eksempel. Han skriver: «Historier om hvordan finansministeren skal gjøre Staten rikere, skaper ikke fullt så mye begeistring, i hvert fall ikke i Høyre-kretser». La det være helt klart: Perspektivmeldingen dreier seg ikke om hvordan Staten skal bli rikere.

PERSPEKTIVMELDINGEN

viser hvilke utfordringer vi står overfor de neste tiårene. Med antagelser om fremtiden får vi frem behovet for reformer for å sikre morgendagens velferd. Hvis ikke, vil det ikke finnes penger nok til offentlige velferdsordninger i fremtiden. Poenget er derfor hvordan vi kan unngå brutale kutt i velferdsordninger og/eller kraftig økte skatter og avgifter. Når meldingen ser på ulike utviklingstrekk og innvirkningen på statens finanser, er jo det nettopp fordi statskassen finansierer de goder vi mener fellesskapet skal sørge for. Det har ingenting med smålighet å gjøre. Det handler om å trekke opp noen perspektiver som går lenger enn til neste TV-debatt og neste valg. Det kan fort bli litt svimlende for en kommunikasjonsrådgiver, men for politiske beslutningstagere er det viktige analyser.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media