Geniet dirigerer igjen

Carlos Kleiber (68) er århundrets største dirigent. Han er også den mest eksentriske og dirigerer bare når kjøleskapet er tomt. Nå er geniet sulten.

Etter 15 års forsøk har det lykkes den anerkjente Festival de Mzsica de Canarias på Kanariøyene å få Carlos Kleiber til å opptre den 7. og 9. januar med Bayerische Rundfunks Symfoniorkester. Det er en bragd. En endeløs rekke av konsertarrangører, operasjefer, orkesterdirektører og musikkinteresserte over hele verden er til enhver tid villig til å strekke seg svært, svært langt for å få Kleiber til sitt hus.

- Min store drøm

Det har to årsaker: 1) Han opptrer nesten aldri. 2) Har du noen gang opplevd Kleiber dirigere, vil du aldri glemme det.

Utstrålingen er magisk. Visuelt er han en fantastisk opplevelse. Han slår nesten ikke takten, men uttrykker musikken gjennom en nyanserikdom av utallige små og store signaler: et løftet øyebryn, et lite smil, en dansende hånd og framfor alt, blikket. La gå at det lyder som en klisjé, men Carlos Kleiber er musikken når han dirigerer.

- Å spille med Kleiber er min store musikalske drøm, sier pianisten Leif Ove Andsnes.
- En utopisk drøm tror jeg dog, i og med at han aldri lenger akkompagnerer solister. Det er kompleksiteten av emosjoner og karakterer som gjør Kleibers musisering stor. Han kan være voldsomt direkte og uhyre sårbar på samme tid, mener And-snes.

Kleiber har aldri gitt intervjuer, og lever svært tilbaketrukket i en liten landsby utenfor München. På 90-tallet har han bare dirigert én til to ganger i året. Med unntak av maraton-året 1994 hvor han opptrådte hele 11 ganger.

Fikk bil

- Jeg dirigerer når jeg er sulten, uttalte han en gang til Herbert von Karajan.

Våren 1995 må kjøleskapet ha vært fullt. Da takket han ja til et oppdrag i Ingolstadt med Bayerische Rundfunks. For en aften med Brahms, Mozart og Beethoven krevde Kleiber, og fikk, en åttesylindret, firehjulsdrevet Audi 8 til en verdi av nær én million kroner. Avtalen ble gjort med et håndtrykk, da det sies at maestro hater skriftlige kontrakter. Oslo-Filharmonien gjort noen forsøk på få Kleiber hit til landet.

- Han har brevvekslet med Mariss Jansons og uttrykt beundring for vårt orkester. Å få ham hit ville være sensasjonelt, sier Trond Okkelmo, direktør i Oslo-Filharmonien.

- Han har en fortolkning som er høyst personlig og banebrytende, sier Okkelmo.

At mannen er en perfeksjonist og en streng mester under prøvene sier seg selv. I fjor vår var han på besøk i Stockholms-operaen for å vurdere en forespørsel. Han overvar en oppsetning av Richard Strauss' «Salome» med Leif Segerstam som dirigent. Etterpå ble han spurt om hva han syntes.

- «Viel zu laut.» Altfor høyt, sa Kleiber. Og stakk.

Få plater

Det har også hjulpet på Klieber-myten at han bare har spilt inn et fåtall plater. Et «must» for enhver platesamling er hans legendariske versjon av Beethovens 5. og 7. symfoni med Wien-filharmonikerne utgitt på Deutsche Grammophon. Anbefales kan også live-opptaket fra nyttårskonserten i Wien i 1989 og endelig Brahms 4. symfoni, også det med Wien-filharmonikerne. Vil du også se mesteren i arbeid, er det ingen vei utenom en innspilling på Philips fra 80-tallet med Amsterdams Concertgebouw-orkester og Beethovens 7. symfoni.
Se Carlos Kleiber og dø!