Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Geniet som livet slo i hjel

Kort og dramatisk - det er stikkord for Henri de Toulouse-Lautrecs liv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I år er det 100 år siden den franske maler, grafiker, tegner og plakatkunstner døde, bare 37 år gammel.

  • Og det er nettopp plakatkunstneren Toulouse-Lautrec som feires ved 100-årsminnet i disse dager i Paris.

100 grafiske designere fra 22 land i flere verdensdeler ble invitert til å lage plakater for å hylle plakatkunstens store forbilde. De stilles nå ut i Paris. Eneste nordmann i det fornemme designerselskap er Bruno Oldani.

  • Hver plakat blir trykt i 380 eksemplarer, hvorav en del selges til inntekt for Toulouse-Lautrec-museet i Albi.

100 eksemplarer gis til skoler for grafisk utdannelse i u-land. Utstillingen skal vandre til flere land. Får vi i Norge se den? Plakatene er også samlet i ei bok som kanskje blir til salgs i norske gallerier?

  • Toulouse-Lautrec tilhørte en av Frankrikes fornemme adelslekter, men han skulle komme til å fjerne seg langt fra opphavet.

I 1878 gjorde en ulykke ham invalid, og det skal være på denne tida han begynte å male og flyttet til Paris, der han i samtid og ettertid ble forbundet med det parisiske kafé- og fornøyelseslivet. Det var også der, blant gledespiker og halliker, han hentet mange av sine motiver. En av de mer kjente plakatene hans, og faktisk den første, er Moulin Rouge-plakaten som forlystelsesstedets eier ba ham lage.

  • Moulin Rouge er også for det norske publikummet selve stikkordet for Toulouse-Lautrec gjennom John Hustons filmmesterverk med samme tittel fra 1953, mottatt med begeistring av blant andre Dagbladets Axel Kielland:

«Finere kan ikke en tragedie fortelles i bilder, hver scene er fylt av kultur, av takt, av dyp respekt for lidelsen. Henri Toulouse-Lautrec var et geni som livet slo i hjel,» skrev Kielland blant annet.

  • Om vi som så filmen, ikke husker noe annet, står bildene av kunstneren i José Ferrers skikkelse spikret fast.

Ikke bare liknet han, han framsto med inderlighet og troverdighet, dertil med teknisk dyktighet som dverg.

  • For tida går en annen versjon av «Moulin Rouge» på kinoene i Norge.

Den har også fått strålende kritikker. Jeg har ikke sett den. Men jeg gleder meg intenst til å se igjen John Hustons strålende film. Oslo-kinoene har ikke maktet å få den satt opp, men det fabelaktige Cinemateket viser den to kvelder i november. Jeg er overbevist om at den vil tåle et gjensyn. Og Toulouse-Lautrec fortjener å bli feiret, også i Norge.

Hele Norges coronakart