Geriljakamp mot Labour

LONDON (Dagbladet): Nestor blant britiske teaterfolk, sir Peter Hall, oppfordrer til geriljakamp mot Tony Blair og det ukulturelle Labour. Hall går i landflyktighet, men skal delta på geriljamøtene i London. Peter Hall og hans sammensvorne mener at Labour har sviktet. Partiet burde gitt mye mer til kulturen. Flere teatre og orkestre er i faresonen på grunn av manglende støtte.

  • Peter Hall skapte det nye Shakespeare-teateret, han åpnet og var i mange år en dynamisk sjef for det britiske nasjonalteater, før han begynte med sitt eget ensemble. Han ba i år om en garanti mot tap på 500000 pund (6,2 millioner kroner) fra kulturrådet, men fikk avslag. Han ønsket å ta opp igjen repertoarvirksomheten ved Old Vic i London.
  • Hall ble denne måneden tildelt Olivier-prisen for sin store innsats for britisk teater. Han svarte, i sin takketale, med å si at det er dannet et «hemmelig selskap», som skal være et forum for kritikk og forsvar for kunsten. Han kalte det skygge-kulturrådet (akkurat som det alltid er en skygge-regjering i Underhuset). Dette minner om protestgruppa som ble dannet i 1988 i protest mot Margaret Thatchers manglende støtte til kulturen. De sendte ut opprop, gikk i demonstrasjonsmarsjer og fikk gitt ut bøker som tok opp de konservatives mangel på kultur.
  • Den gangen var Harold Pinter og hans kone, lady Antonia Fraser, drivkreftene. Pinter er også med i Peter Halls hemmelige selskap nå. Andre som har sluttet seg til ham, er sir Yehudi Menuhin, tidligere sjef for nasjonalteateret sir Richard Eyre, forfatteren sir Alan Ayckbourn og sir Jeremy Isaac som har vært sjef for Royal Opera House. De fleste av deltakerne var før valget i 1997 tilhengere av Tony Blairs Nye Labour. Nå er de kritiske røster.
  • I en artikkel i Mail on Sunday skrev sir Peter Hall at han føler Tony Blair har forrådt kunsten. Han skriver: «De må gjerne tro at subsidier er like gammeldagse som BBC. Men bare la dem leve i et samfunn uten symfoniorkestre, kunstgallerier eller teatre - i et land som domineres av importert fjernsyn, med en kunst som er likegyldig og så multinasjonal som en hamburger fra McDonalds. Da vil de kanskje skjønne hva de har ødelagt.»

Tony Blairs hvetebrødsdager er virkelig over når hans kulturelle støttespillere nå forlater ham.