Gershwins hundre år

I året 1911 gikk den jødiske New York-familien Gersh- vin, med røtter i tsarens Russland, til det snobbete innkjøp av et piano. Ingen av dem spilte. Sant å si var det ingen i familien som røpet musikalske tendenser i det hele tatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Saken var den, at eldstesønn i huset, Isidore, som var litt av en lesehest og som hadde gjort det skarpt på så mange områder, sto foran sitt første semester på Townsend Harris highschool. Hans mor mente at et minimum av musikalsk fingerferdighet neppe kunne skade.

Lillebror George hadde man færre forventninger til. Han var nettopp blitt tenåring og en viss innadvendt melankoli var begynt å gjøre seg gjeldende. Så langt hadde han ikke utmerket seg med noe som helst talent. Stor var derfor forbauselsen da han, straks møbelet var installert, løftet opp lokket, og - nesten feilfritt - spilte en av tidens populære slagere.

Hvor han hadde lært det? Hjemme hos en venn som hadde piano. Han pleide å klunke litt på det hver gang han var med vennen hjem. Han hadde bare glemt å fortelle det. Og de hadde jo ikke spurt heller.

Tre år etter hadde han komponert sin første melodi, en tango, og den fremførte han i The Finley Club hvor storebror var medlem, men hemmelighetsfull som han var, var det ingen som fikk vite hvem tangoens opphavsmann var. Ti år etter det igjen hadde han erstattet v-en i etternavnet med w, og dessuten skrevet «Rhapsody In Blue». Han var stadig en ung mann, men allerede mer enn halvveis i livet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer