G.F. Händel

Les Arts Florissants overgår seg selv med tre av verdens beste sopraner i Händels opera

Etter å ha erobret fransk barokk, i suverene nyfortolkninger av operaer og oratorier signert Lully, Charpentier og Rameau, har William Christie og hans Les Arts Florissants satt Händel på programmet. Det har allerede resultert i storslåtte innspillinger, av operaen «Orlando» og nå nylig av oratoriet «Acis og Galatea».

Men de topper plakaten med sin aller siste utgivelse, av operaen «Alcina». En av de mest åpenbare grunnene til dette er komponisten selv, som overgår seg selv i velklang når han skal betjene sine hovedroller, sju i tallet, derav hele seks kvinnestemmer.

Ariene er nøkkelen til verket, vakre, storslåtte og fulle av overraskelser. Så har da William Christie hentet inn kanskje tidas mest suverene trio av sopraner for å realisere dem: Renée Fleming, Susan Graham og Natalie Dessay. Hver for seg har de alle eventyrlige stemmer, med Fleming i en klasse for seg. Men det helt spesielle er hvordan stemmene står til hverandre, like nok til at identitetene glir harmonisk i hverandre og samtidig forskjellige nok til å formgi variasjon og kontrast.

Resten av sangerlaget er av første klasse, de også, slik orkestersatsen også er det, distinkt i fraseringen, nyansert i detaljene og med det flotte orkestrale tilslaget som har blitt Les Arts Florissants' signatur.