Gi denne mannen en Nobelpris!

Ny roman fra USAs mest aktuelle Nobelpris-kandidat.

  • Les flere bokanmeldelser
    BOK: Cormac McCarthys nye roman - «No Country for Old Men» - utspiller seg i grenseområdet mellom USA og Mexico i vår egen tid med tre av USAs store 1900-tallskriger på fremmed jord som bagasje og avgjørende referanse for romanens viktigste personer.

    Llewelyn Moss er ute på antilopejakt i området tilstøtende Rio Grande. Hjemme venter hans unge kone. Men det blir ikke bare antilope på Moss, han snubler over flere døde menn, åpenbart skutt i hjel, i og rundt bilene sine i et avsidesliggende dalsøkk. I en av bilene ligger en koffert full av heroin, og ved en av de drepte mennene finner Moss ei veske full av penger.


    Utslette alle spor


    Moss tar pengene, vel vitende om at denne handlingen kommer til å snu livet hans opp ned og i verste fall sende ham ut på en evig flukt. Det tar tid før lovens mann, sheriff Bell, som har sitt eget kors å bære fra andre verdenskrig, får vite om blodbadet i ørkenen.

    Da er to menn til blitt drept og en av partene i dophandelen har sendt den uforsonlige drapsmaskinen Chigurh, «the devil incarnate», for å rydde opp og utslette alle spor. En annen part hyrer inn en tidligere offiser med svært dystre militære operasjoner på sin bortimot fraværende samvittighet for å beskytte sine interesser. Begge disse mennene lever og ånder vold, og i kjølvannet av deres jakt senker ragnarok seg over Rio Grande.


    Innstikk


    Llewelyn Moss og hans uskyldige kone har aldri en sjanse. Sheriff Bell gjør sitt beste, men må innse at så lenge du har skrupler, kommer du til kort. Bell er bokas mest komplekse figur, og romanen er strukturert rundt hans personlige fortelling - som skrives fram i form av innstikk mellom kapitlene, ikke ulikt Hemingways novellesamling «In Our Time».

    «No Country For Old Men» bærer i seg gjenklang fra en tidligere McCarthy-roman, «Blood Meridian».

    Begge romanene utspiller seg i et grenseområde, både fysisk og mentalt, i en slags limbo-tilstand hvor en relativt uskyldig person spaserer rett i det verst tenkbare Hieronymus Bosch-mareritt.

    I konvensjonell forstand er også «No Country...» McCarthys kanskje mest spennende bok - med flere klare thrillertrekk, ikke ulik Hitchcock-filmen «North by Northwest», hvor det godes kappløp mot tida og det onde er et grunnleggende, spenningsbyggende element.


    Den gode taper


    Men det finnes også et klart åndelig slektskap med en underkjent kunstform som spagettiwestern, ikke minst Sergio Corbuccis mesterverk «Il Grande Silenzio», en film som bryter totalt med enhver from for westernetikk med sin pessimistiske og mørke slutt hvor det gode går under i kampen mot det onde.

    Kanskje er dette hva McCarthy vil minne oss om: I kampen mot narkotika, som denne romanen ytre sett handler om, fører vi som samfunn også en krig mot oss selv.

    Eller kanskje er det store temaet i McCarthys roman ikke hvordan man skal leve sitt liv, men hvordan man overgir det, forlater det. Alle personene i romanen tvinges til en konfrontasjon med dette spørsmålet og hvilke konsekvenser det har for kjærlighet, blodsbånd, moral og plikt.

    «To live outside the law/you have to be honest,» hevder Bob Dylan. Jeg er ikke sikker på om McCarthy er av samme oppfatning - og heller ikke om landet han skriver om lenger er et land for unge menn.


    Pur ondskap


    En av romanens mest opprivende sider er den massive mengden vold og pur ondskap den beskriver - en ondskap som ikke avfeies med en nervøs latter eller en uforpliktende forståelse.

    Romanen løfter oss opp med sin litterære styrke og sender oss med uforminsket kraft rett ned i kjelleren med sin underliggende og nietzschianske monster- og avgrunn-tematikk.

    Det er fånyttes å spekulere, sies det, men om USA har en Nobelpris-kandidat i sine prosarekker, må det være denne overlegne språkmesteren fra Rhode Island, forfatteren med neobibelsk blod i årene.

    «No Country For old Men» er et verk som kommer til å brenne seg fast i hukommelsen vår og forandre måten vi ser omgivelsene på og tolker dem - i hvert fall i litteraturen.

    Et presist og intenst menneskelig verk som forlanger å bli lest.

  • Les mer om denne forfatteren