Det er storkonflikt i skolen, etter at lærernes arbeidsgivere i KS nektet å videreføre arbeidstidsavtalen som ga lærerne en viss styring over egen arbeidstid. Partene vil før eller siden komme til enighet, men det er naivt å tro at problemene slutter der. Grunnlaget for konflikten har bygd seg opp over år, selv om det først var i år det virkelig rant over.
Nå er tilliten brukt opp. Lærerne sier det selv: de er lei av mistenkeliggjøring og detaljstyring som antyder at de sluntrer unna jobben. De er lei av å bruke stadig mer tid på byråkrati og mindre på elevene. De er lei av å oppleve at friheten til å gjøre jobben slik man selv mener den gjøres best forsvinner bit for bit.
Det er dette som ligger til bunn for streiken. Å løse dette problemet er mye vanskeligere enn å bli enige om arbeidstid. Tillit bygges som kjent opp millimeter for millimeter, mens den kan rase sammen i kilometer. For å løse dette underliggende problemet bør staten overta forhandlingsansvaret overfor lærerne før neste hovedoppgjør.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger