Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Kulturbygg

Gi oss et nytt konserthus

Kjære Erna og Jonas. Kan dere ikke som en del av valgkampen i 2021 også slåss om å være den mest «kultiverte»?

NYTT KONSERTHUS?: Mesterpianist Leif Ove Andsnes i Oslo Konserthus i 2007. Er det på tide med et nytt konserthus? Foto: Henning Lillegård
NYTT KONSERTHUS?: Mesterpianist Leif Ove Andsnes i Oslo Konserthus i 2007. Er det på tide med et nytt konserthus? Foto: Henning Lillegård Vis mer
Meninger

Uansett valgresultatet i 2021, vil en av dere - eller andre i deres fotspor - vinne valget. En av dere vil representere ett av landets to styringsdyktige partier, med en helhetsforståelse av landets økonomiske og kulturelle framtid - forhåpentligvis fortsatt med stor økonomisk bærekraft og lav arbeidsledighet. Deres makt og innflytelse, også i enkeltsaker, er betydelige - og kan brukes uten for store utslag på partitermometeret. Dere styrer ifølge internasjonale observasjoner også verdens lykkeligste og vakreste land, men det er nok mer i trivsel med hverandre - og i mer «landlige» omgivelser.

Når det gjelder trivsel i urbane kulturelle sammenhenger ligger vi nok litt etter mange andre europeiske land. Siste mulighet til å rette opp dette ligger i planene for Filipstad - den mest verdifulle delen av landets hovedstad - og den siste biten av Fjordbyen.

Filipstad er en stor utfordring, hvor nettopp «dere» kan bidra til et skikkelig kvalitetsløft av eksisterende planer. I det siste forslaget til utnyttelse er mye gått ut på dato - og i hovedsak dominert av kortsiktige økonomiske interesser. Området trenger en aktuell kulturbærer, ikke et nytt såkalt «signalbygg» - som like fullt signaliserer kommersielle interesser, eller bindes opp i ekstern utleie.

I september i år overvar vi (en seniorgruppe fra Oslo Arkitektforening) en konsert i den berømte Wien Musikverein, i salen de fleste musikkinteresserte kjenner fra Nyttårskonsertene - som hvert år overføres direkte i NRK 1. Det er der publikum, under dirigentens stramme regi, klapper ut siste sats. Konserthuset er, som i Oslo, Wien-filharmonikernes hjemsted. Det ble reist på initiativ av «Gesellschaft der Musikfreunde» på et stykke land gitt av keiser Franz Joseph I fra Østerrike i 1863. Bygget er utformet av den danske arkitekten Theophil Hansen i nyklassisistisk stil. Det ble innviet 6. januar 1870, og har for øvrig en akustikk som regnes som en av verdens beste – lik Konserthusene i Berlin, Amsterdam og Boston.

Omkostningene med Musikverein, uten binding til egne fordeler, tok datidens store mesen Nikolaus Dumba, industrimann og liberal politiker. Som en ikke avtalt påskjønnelse, ga den østerrikske staten senere hans navn til en av gatene nær Konserthuset – hvor omgivelsene for øvrig er full av urbane kvaliteter på gatenivå.

Keiseren var nok mer enerådende enn våre «Erna eller Jonas», og med Østerikets svake økonomi på den tiden - ville nok vårt demokratiske sinnelag prioritert litt annerledes. Likevel, Vigelandsanlegget - som i dag ville kostet et titalls milliarder, ble finansiert av Oslo kommune på et tidspunkt hvor kommunekassa nærmest var tom, og arbeidsledigheten stor. Vi har altså tenkt stort før, og ikke minst «lurt» - sett i ettertid. Parken er - med sitt besøkstall og overrislingseffekt landets største inntektskilde innen reiseliv. Som innledet om våre nåværende økonomiske muskler, er det et tankekors at vi i forvaltning av nye kulturbygg etterspør såkalte «kostnadsbærere» - hvor bidragsytere i større eller mindre grad skal ha noe tilbake.

Men Operaen i Bjørvika ble fullfinansiert av Staten, så også den nå vedtatte påbyggingen av Vikingmuseet, slik Staten også tar seg av rehabiliteringen av vårt nasjonalteater.

Slik sett er det trist at Oslo kommune i finansieringen av det nye Deichmanske - har bundet seg opp i en høy prosent utleie, hvor man allerede nå har sett at det vil oppstå interessekonflikter mellom Biblioteket og den kommersielle driften.

I debatten om behovet for et nytt konserthus i Oslo er det lagt fram to alternativer; Ett er å bygge på taket av det eksisterende i Vika, eller et helt nytt konserthus på Filipstad. Det er det siste Filharmonisk Selskap selv prioriterer, ifølge styremedlem i Oslo-Filharmonien, Kristin Skogen Lund og administrerende direktør Ingrid Røynesdal. Men de er for defensive når det antydes at også dette kan finansieres med integrerte og tilstøtende aktiviteter på kommersiell basis.

Det er to alternativer for å unngå en slik hybrid av et konserthus. Det søkes etter en mesen(er) som synes det er nok å få en gate eller plass oppkalt etter seg, lik Musikverein i Wien. Der er nok våre rike mer tilbakeholdne, til tross for at årets 400 rikeste ifølge Kapital/NRK har en samlet formue på et helt norsk statsbudsjett. Vi er dessverre uten store forventninger til at man her nøyer seg med et gatenavn, og går derfor like gjerne rett på, som innledet:

Kjære Erna og Jonas. Kan dere ikke som en del av valgkampen i 2021 også slåss om å være den mest «kultiverte». Rett og slett å tilby hovedstaden et statsfinansiert nytt konserthus. Kanskje kutte noen kilometer motorvei, eller la disse stå litt på vent? Da kan vi også håpe på en plass i den akustiske førstedivisjonen – sammen med Wiens Musikverein, Berlin´s Konzerthaus, Concertgebouw i Amsterdam og Boston’s Symphony Hall.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 14.02.2016 KRAFTIG SYMBOLIKK: Tusenvis av redningsvester, brukt av flyktninger som har krysset Middelhavet, ble hengt opp på søylene til Schauspielhaus konserthus i Berlin. Det er den kinesiske kunstneren Ai Weiwei som står bak installasjonen. Video: NTB Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media