Gi oss ris og ros for nytt design

Vi la om forsiden på Dagbladet.no i dag.

||| I dag fjernet vi høyremargen på forsiden på Dagbladet.no og lettet opp layouten ytterligere.

Designsjef Elisabeth Svendby har gitt Dagbladet.no et skikkelig ansiktsløft, en ny rød topp og midtstilt forsiden.

Designet er en videreføring av en retning Dagbladet.no har hatt i mange år, og enkelt forklart går det ut på å rydde bort faste elementer på forsiden, og heller gi plass til nyheter og annonser. Faste elementer har den egenskapen at leserne etter hvert overser dem.

Vi tenker at nettsider leses likt alt annet du leser. Øyet føler en linje og stanser når spalten stanser, slik at om man deler forsiden i to, blir man tvunget til å lese en av halvdelene. Dermed blir deler av forsiden død rent lesemessig. Vi har hatt svært få klikk i vår høyremarg, og vi har derfor tatt den bort og laget en helt horisontal forside.
  Fjernet 200 valg I januar 2008 la vi om forsiden på Dagbladet.no og fjernet venstremargen. Begrunnelsen var at spalter til høyre og venstre på sidene til slutt blir statiske, og i all hovedsak oversett av leserne. Vi mener derfor at det er langt bedre å bruke denne plassen til oppdaterte nyheter og annonser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I praksis fjernet vi et par hundre valg i vår venstremeny, og ble sittende igjen med rundt 18 valg i en horisontal meny.

Resultatet var flere klikk i menyen.

I 2009 lanserte vi en fleksibel forside etter å ha bygget et nytt publiseringssystem for nett, for å gjøre det mulig å lage mer variasjon på forsidene. Dermed fikk vi en forside som kunne vise nyhetsbildet mer som det var. Skjer det tre store hendelser samtidig, kan vi godt bruke tre store plasser øverst på siden til dem.

Ryddet opp på artikkelnivå Vi gjennomførte et redesign av artikkelnivå med samme utgangspunkt, og fjernet rundt 95 prosent av innholdet som lå rundt artiklene. Det økte også visninger og klikk videre inn på weben.

Ideen om at færre valg ville gi flere klikk, viste seg å stemme.

Når vår designsjef Elisabeth Svendby nå fjerner høyremargen betyr det at det blir plass til flere nyhetssaker høyere opp på siden.

Vi fulgte opp disse ideene også på video, og bygde derfor en ny videospiller som var et helt enkelt bilde med en PLAY-knapp på. Tidligere var det svært mye rart rundt videoen, men vi ønsket at videoen skulle kunne fungere som et bilde i artikkelen for alle de som valgte å ikke se video.

Nye annonseformater Vi gjør også en endring til som vi håper skal gi effekt. Vi forsøker å bygge sidene våre mindre avhengige av annonser. Idag må vi vise annonser på sidene for at layouten skal henge sammen. Det fører til at disse plassene også kan bli statiske.

Nå bygger vi sidene mer slik at vi kan ta bort annonsene når de godt betalte annonsene er vist til leserne. Så lar vi annonsene bli borte, og dukke opp igjen når det ligger gode nok penger til oss bak annonsen. Ideen er at dette vil gi mer oppmerksomhet til de annonsene som vi i praksis lever av.

Det nye designet gir i tillegg helt nye kreative muligheter for annonser på en forside, og tillater formater du neppe har sett på en nettavis før.

Så gi oss ris og ros i kommentarfeltet, eller send inn et spørsmål til nettmøtet.

Designsjef Elisabeth Svendby og jeg som skrev denne selvskrytartikkelen, kanalsjef Jon R. Hammerfjeld, svarer det vi klarer fra klokka 14.