Gi plass til den norske rumpe!

Madcon har alltid vært flinke. Denne høsten har de vist at de er på kanten til det geniale.

CD: Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på at Tshawe Baqwas gode glis på «Skal vi danse» har introdusert for tacolørdag-nordmenn tanken om at norsk hip hop kan ha et blidt oppsyn, et godt hjerte, ja til og med balansere på grensen til folkelighet.

Nei, det er mer ideen om å lage en hyperdansbar hiphop-versjon av Frankie Valli & The Four Seasons «Beggin’», en låt hvis gjennomtrengende groove, emosjonelle soulvokal og VG-listeappell har gjort den til en av de største norske hiphophitsene noensinne.

På sin andre plate har Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam rett og slett vært ekstremt proffe, men også, som de selv sier på den Timbuktu-gjestede «The Way We Do Thangs»: en smule uortodokse.

Gutta har gitt «So Dark the Con of Man» et umiskjennelig internasjonalt preg ved å benytte seg av det beste Norge har å by på. Produsentteamet 3Elementz (D’Sounds Kim Ofstad og Jonny Sjo, samt Hitesh Ceon), kjent for beinsolid instrumentføring og margarinmyk eleganse, har hjulpet dem med å sette det saftige, rytmerike og Outkast-inspirerte gla’rap-lydbildet i system. Noora gir slåopp-balladen «Hard To Read» et drag av hjerteskjærende melankoli, mens Paperboys bidrar på den blåserrike og tegneseriesoulaktige «Back on the Road». Skiva er frodig – og fullstendig knirkefri.

Takk og pris. I Norge har 2007 har vært en inntørket gammel kjerring av et musikkår. Nå, helt på tampen, viser Madcon at det likevel ikke skal så mye til for å lokke henne ut på dansegulvet.

BRA: Madcon har gitt ut en av årets beste norske album, mener Dagbladets anmelder. Foto: Lars Eivind Bones
BRA: Madcon har gitt ut en av årets beste norske album, mener Dagbladets anmelder. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer