Giftige bananer

ØKOLOGISK: I en innbydende helsides annonse i Dagbladet 15. november annonser Chiquita for sitt miljøarbeid. «Hvorfor sitter det en liten frosk på Chiquita-bananen,» spør annonsen retorisk. Selskapet har fått sertifikat og beskytter regnskogen, hevdes det. Det har blitt populært å fremstå som miljøvennlig, men kan vi stole på denne informasjonen? I Sverige er dette nettopp anmeldt til det svenske forbrukerombudet som villedende reklame.Anmelder, den svenske Naturskydsföreningen, argumenterer som følger (www.snf.se):-Chiquita villeder forbrukeren ved å få oss til å tro at de bruker lite gift på sine bananplantasjer, mens sannheten er at de fortsatt bruker enorme mengder giftige kjemiske produkter og opptil 50 kilo plantevernmiddel på hver hektar. Dette er 10 ganger så mye som svenskene selv bruker på sin mest sprøytede grøde, poteten. Dessuten er ikke arbeiderne tilstrekkelig beskyttet.-Frosken som brukes i reklamen gir inntrykk av at den trives på bananplantasjen. I virkelighetens verden eksisterer få av disse miljøsensitive froskene i et slikt forgiftet miljø, og slettes ikke den avbildede typen. Regnskogen blir aldri den samme igjen.

DEN SVENSKE Naturskydsföreningen anbefaler derfor alle sine medlemmer å kutte ut giftbananene og kjøpe økologiske bananer. Rettferdig handel og giftfri produksjon skjer ikke av seg selv. En forsvinnende liten andel av bananer solgt i Norge er merket som en del av Fairtrade-systemet. Skal vi tro avisenes oppslag, er alt forbrukere er opptatte av pris. Men spørreundersøkelser viser at kvalitet spiller en rolle, og at informasjon om omstendigheter rundt produksjon påvirker forbrukeren. Et innslag fra bananplantasjer på Den Dominikanske Republikk i NRKs Forbrukerinspektørene i mars, førte til at Meny-kjeden tredoblet sitt salg av etiske Max Havelaar bananer!

DE STORE bananprodusentene kjører beinhardt for å vinne markedsandeler. En annen gigant, Dole, med god hjelp fra Bama og Norges Fotballforbund, har gjennom den oppfinnsomme kampanjen «Bend it» opprettet eget nettsted og går på barn og unge i sin markedsføring. Alle skritt på vei mot bærekraftig produksjon er viktige. Hvor strenge krav vi skal stille til reklamen underveis er et åpent spørsmål. Det blir derfor spennende å se hva den svenske Forbrukerombudet sier - det vil ha konsekvenser også for det norske markedet.