Gildes «trekantsexreklame» får krass kritikk

- Du får lyst å ta en pute foran ansiktet.

(Dagbladet): Hvis du våkner opp med to damer en morgen, er det bare én ting å gjøre: Å spise Gilde kjøttpålegg. I alle fall er det det matvareprodusentens nye reklamefilm vil ha deg til å gjøre.

I filmen møter vi en ung mann som sitter og spiser en brødskive med Gilde kjøttpålegg. Mannen får så selskap av en lettkledd kvinne som reiser seg fra en seng, kysser ham på kinnet, stryker ham på ryggen og sier «god morgen» mens hun kniser. Deretter kommer nok en ung, knisende kvinne inn i rommet (se reklamefilmen øverst i saken).

Deretter spiser alle tre, som ser ut til å ha en veldig god tone seg imellom, hver sin brødskive, mens beskjeden «Pålegg for de virkelig gode dagene» ruller over skjermen.

- Finn på noe mer fantasifullt Nå er det flere som reagerer på at reklamefilmen ser ut til å spille på trekantsex. Det var avisa Dagen som først omtalte saken.

- Greit! Får man med seg et par damer hjem på trekant, er det fint å by på kjøttpålegg fra Gilde dagen etter. Fint med tvreklame man lærer av, skriver komiker Truls Svendsen på Twitter.

Også på Gildes offisielle YouTube-kanal har det kommet reaksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Finn gjerne på noe mer fantasifullt enn «påkledd mann i sentrum - avkledde kvinner flankert på hver side av ham» neste gang, Gilde! er én av videokommentarene.

- Pinlig og plumpt Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, finner også koblingen mellom sex og kjøttpålegg høyst merkverdig.

- Jeg forstår ikke helt hva slags kommunikasjonsstrategi de har her. Hva de prøver å oppnå med dette. Det er ingen link mellom ideen og dette trauste, folkelige produktet. Da blir det veldig rart. Du får lyst å ta en pute foran ansiktet når du ser det. Det blir pinlig og plumpt, sier Blindheim til Dagbladet. 

- Det er veldig rart at det er Gilde som gjør dette. Det er jo et folkelig landbrukssamvirke, og da skal kristenspeidere kunne se reklamefilmen uten å føle seg støtt, fortsetter han.

- Tror du at reklamefilmen vil øke salget av Gildes kjøttpålegg?

- Det kan jeg aldri tenke meg. Tvert imot tror jeg at folk i bibelbeltet vil sette kaffen i halsen når de ser det. Sånn sett kan man risikere å støte fra seg folk, særlig de kristne. Det er kanskje også noen av våre nye landsmenn, som muslimer, som heller ikke vil synes at dette er god moral.

- Skjønner at noen reagerer Gilde vil ikke svare konkret på om de spiller bevisst på trekantsex i reklamen, men bekrefter at de har fått reaksjoner fra flere seere.

- Vi har fått noen tilbakemeldinger på denne aktuelle filmen og skjønner derfor at det er noen som reagerer på den. Filmen er en del av en film-serie for påleggene våre. Her forsøker vi å vise mennesker i ulike situasjoner. To eldre mennesker på et kjøkken, en dame på jobb på sykehus og denne aktuelle studenten. Vi forsøker å si at pålegget vårt spises av ulike mennesker og på ulike dager og situasjoner. Pålegget vårt spises av mange og det finnes nok like mange meninger om hva som er gode dager, skriver Gildes informasjonsdirektør, Elin Ytterdahl Tohje, i en SMS til Dagbladet.

Tohje understreker at de ikke ønsker å støte noen med filmen.

- Filmene er ment å være lekne og ha litt humor. Det har aldri vært meningen å provosere noen med våre reklamefilmer.

Blindheim synes på sin side at det er rart at reklamefilmen i det hele tatt har gått gjennom.

- Det er rart at det har passert reklamebyrået som har laget den, og produktsjef og reklamesjef i Gilde. Reklamefilmen provoserer nok ikke alle, men er det nødvendig å skremme gamle bestemødre- og fedre? spør han seg.

Hva mener du om Gildes reklamefilm? Stem til høyre eller gi din mening i kommentarfeltet under!

- NØDVENDIG?: Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener Gilde kommer negativt ut ved å spille på sex i sin nye reklamefilm for kjøttpålegg. Foto: Jascques Hvistendahl / Dagbladet
- NØDVENDIG?: Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener Gilde kommer negativt ut ved å spille på sex i sin nye reklamefilm for kjøttpålegg. Foto: Jascques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer