Gillian Anderson er glitrende i den britiske krimserien «The Fall»

Nord-irsk noir om maktens psykologi.

MISOGYNI: I «The Fall» spiller Gillian Anderson en politiinspektør på jakt etter en seriemorder som tar livet av karrierekvinner. Selv er Stella Gibson en dame som vet å si fra hvor skapet skal stå. BBC2 fikk en stor hit med serien, og bestilte ny runde allerede før sesong én var ferdig sendt. Foto: BBC.
MISOGYNI: I «The Fall» spiller Gillian Anderson en politiinspektør på jakt etter en seriemorder som tar livet av karrierekvinner. Selv er Stella Gibson en dame som vet å si fra hvor skapet skal stå. BBC2 fikk en stor hit med serien, og bestilte ny runde allerede før sesong én var ferdig sendt. Foto: BBC. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TV-SERIE: I disse «Broen»-dager er det lett å kjenne på midtukeabstinensene etter spennende, sobert fortalt og visuelt og lydmessig lekker krim. Da hjelper det i hvert fall en liten stund at Netflix nå kan tilby denne fem episoders britiske karamellen til norske seere.

I «The Fall» møter vi London-bosatte Gillian Anderson i rollen som politietterforsker Stella Gibson. En drapssak i Belfast går i stå, og Gibson hentes inn fra den britiske hovedstaden for å bistå det lokale politiet. Kort tid etter finnes nok en ung, attraktiv karrierekvinne død: Kvalt, avkledd, badet og nøye posisjonert i sin egen seng.

Likhetstrekkene mellom sakene er påfallende, og det blir klart at det er snakk om et kappløp med tiden for å stoppe en seriemorder i akselerasjon.

Kjent morder Men «The Fall» er ingen klassisk «whodunnit»-krim. Tvert imot får vi tidlig vite hvem som står bak de nøye planlagte og kontrollert gjennomførte drapene.

I hjemlandet har serien fått til dels sterk kritikk for å vise morderen som mer enn et monster, men mye av den forstyrrende nerven ligger nettopp her; i å måtte forholde seg til en gjerningsperson med sammensatt psyke og et parallelt, kjærlig og omsorgsfullt liv med sine nærmeste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer