Ginge er Cannes-vinneren uansett

Hverken «Uro» eller «Den brysomme mannen» vant priser i Cannes. Men Ginge har grunn til å være stolt. Han har lagd musikken til begge filmene.

CANNES (Dagbladet): - Det ble litt for mye med to så store prosjekter. Jeg kom såvidt i mål, forteller Ginge til Dagbladet.

35-åringen heter Jan Inge Berentsen Anvik, og bodde i Japan fram til han var fire. Der kom klengenavnet som seinere har fulgt ham.

- Ginge er et selvpåført klengenavn. Jeg ble lei av å si Jan Inge, forteller komponisten, som gjennom musikkprosjektet Subgud er kjent for sitt samarbeid med Seigmen (EP\'en «Hjernen er alene»).

Subgud selv har gitt ut tre album, og består av Ginge og manusforfatteren på nettopp «Uro», Harald Rosenløw Eeg.

- Hva var utfordringen med «Uro»?

- Om jeg skulle bruke stort eller lite format. Dette er jo en slags politifilm, der mesteparten av handlingen foregår inni hovedpersonen. Jeg bygget et arrangement ut fra bare én cello, var veldig tidlig inne og fikk laga tidlige musikalske skisser.

Disse ble hengende ved filmen hele veien. For det meste brukte jeg bare cello pluss litt til. Men til noen scener med suggererende effekt, brukte jeg et litt større orkester, 18 mann.

Jeg var på vei hjem fra Praha med opptakene - og hadde forferdelig dårlig tid -da jeg ble angrepet av streptokokker, kjøttetende bakterier på skallen. Full av antibiotika mikset jeg ferdig musikken. Det ble et par fryktelige dager.

CANNES MUSIKK: Ginge kan skryte av å være mannen bak musikken til både «Uro» og «Den brysomme mannen». Foto: FRANK KARLSEN
CANNES MUSIKK: Ginge kan skryte av å være mannen bak musikken til både «Uro» og «Den brysomme mannen». Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

- Og «Den brysomme mannen»?

- Her kom jeg mye seinere inn i prosessen. De hadde tenkt å bare bruke Grieg-musikk. Men så gikk de seg fast. Da jeg så filmen var den nesten ferdig klippet. Musikken kom til meg ganske umiddelbart. Jeg tenkte enkle, forståelige og sørgelige temaer. Men her og der måtte jeg opp i volum for å matche Grieg-landskapet.

- Kan man leve av filmmusikk?

- Ja. Film er bra betalt. Jeg trenger ikke så mange prosjektene før årslønna er grei, forteller Ginge.

CANNES MUSIKK: Ginge kan skryte av å være mannen bak musikken til både «Uro» og «Den brysomme mannen».