DUKKER IKKE OPP PÅ PS3: Vivid gir opp kampen om å distribuere porno via PS3. Nå prøver de seg på Xbox 360 i stedet. Her fra et av selskapets filmsett. Foto: AFP PHOTO/GABRIEL BOUYS/SCANPIX
DUKKER IKKE OPP PÅ PS3: Vivid gir opp kampen om å distribuere porno via PS3. Nå prøver de seg på Xbox 360 i stedet. Her fra et av selskapets filmsett. Foto: AFP PHOTO/GABRIEL BOUYS/SCANPIXVis mer

Gir opp kampen om å få porno på PlayStation 3

Håper 3d-tv kan bli redningen for bransjen.

|||I et intervju med CVG forteller Vivid Video, som er verdens største pornoprodusent, at forhandlingene med Sony om å få tilby brukerne pornofilm på PlayStation 3 har stoppet helt opp.

Vivid-sjef Steven Hirsch sier til nettstedet at de «startet samtaler med Sony som ikke har ledet noe sted». Hirsch uttalte allerede i september 2009 at de så på salg av porno gjennom PlayStation Network som en distribusjonskanal med «ordentlig potensial».

Han mente at «med et ordentlig aldergrensesystem på plass er det ingen grunn til at konsumenter ikke skal få se porno på hvilken plattform de måtte ønske». Men selv om samtalene med Sony har mistet piffen, frir Hirsch nå til konkurrenten Microsoft.

- Hvis vi kan komme lengre enn vi gjorde med Sony så er vi veldig interesserte, sier Hirsch.

Ironisk nok har Sony gitt DDM.tv tillatelse til å selge pornofilmer i HD på PlayStation 3 i hjemlandet Japan, men ser altså ut til å være mer forsiktig i resten av verden.

Les også: - Spill mer skadelig enn porno.

Etter at internett kom har pornobransjen slitt med å skru på plass en forretningsmodell hvor det er mulig å tjene like mye penger som før. Porno florerer på piratnettsider og i tillegg finnes det mange gratisalternativer som har gjort det vanskelig å ta penger for filmene.

Men bransjen ser nytt potensial i de nye TV-ene med 3D-teknologi som er i ferd med å bli lansert. Flere aktører i bransjen ser på 3D som en mulighet for å levere pornoinnhold som forbrukerne er villige til å betale for.

Hirsch mener likevel at bransjen er splittet i synet og at det kan bli problematisk at forbrukerne må ha på seg briller hver gang de skal nyte denne slags underholdning.

Han mener videre at en smart løsning vil være å kombinere såkalte SmartTV-er med internett sammen med 3D-TVer, noe han mener kan hjelpe forbrukerne til å lettere velge tv.