- Giske bestemmer at Vigrid skal slippe til på NRK

NRK kan bli en politisk søppelplass, advarer professor.

(Dagbladet.no): Kulturminister Trond Giske har bestemt at NRK-reglene skal endres, for å sikre at også mindre partier blir omtalt redaksjonelt i forbindelse med valgkampen. Giske gjør dette for å omgå en dom fra menneskerettighets-domstolen i Strasbourg, som åpnet for politisk tv-reklame.

Professor Frank Aarebrot mener konsekvensen av Giskes forslag blir at han pålegger NRK å gi redaksjonell omtale til Vigrid, som stiller liste i Buskerud. Dette ifølge Bergens Tidende.

- Giske må senke skuldrene, for dette begynner å bli latterlig. Det kan ikke være noen prioritert oppgave for en AP-statsråd å gi Vigrid sendetid på NRK, sier Aarebrot til Dagbladet.no.

- Ingen skam å snu
Aarebrot mener det er noe gammelmodig over Giske, og at redselen for politisk reklame på tv likner redselen politikerne i sin tid hadde for fargefjernsyn. Han viser til at alle andre reklameforbud - reklame rettet mot barn og for alkohol og tobakk - gjelder alle medier. Forbudet mot politisk reklame gjelder derimot bare tv.

- Dette fordi det eksisterer en gammel forestilling om at tv er et så spesielt kraftfullt medium. Likevel blir dette noe spesielt når annenhver kandidat legger ut videoer av seg selv på Youtube og annonserer fritt med video på internett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KRITISK: Professor Frank Aarebrot mener Trond Giske virker bakstreversk, og at han har dummet seg ut i sin kamp mot politisk reklame på TV. FOTO: SCANPIX
Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
KRITISK: Professor Frank Aarebrot mener Trond Giske virker bakstreversk, og at han har dummet seg ut i sin kamp mot politisk reklame på TV. FOTO: SCANPIX Foto: Marit Hommedal / SCANPIX Vis mer

- Hva bør Giske nå gjøre?

- Vi har kommet i den ulykksalige situasjonen at vi nok en gang må minne en statsråd på at det ikke er noen skam å snu. Han er i ferd med å rote seg inn i et uføre som er helt håpløst.

- Det er klart Kringkastingssjefen ikke kan leve med et påbud om å gi sendetid til enhver tulling som TV 2 ikke vil ha i studio. Da vil NRK bli den politiske søppelplassen til TV 2 - og det kan hverken Bjerkaas eller NRKs journalister leve med.

- Dette styrer vi
Den nye teksten som Giske vil ha inn i NRK-plakaten lyder som følger:

NRK skal ha en bred og balansert dekning av politiske valg. Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen.

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas avviser imidlertid at denne presiseringen vil få noen som helst betydning for NRKs valgkampdekning til høsten.

BER GISKE OM Å SNU: Trond Giske må snu i saken, mener mediefolk og politiske motstandere. 
Foto:  Berit Roald / SCANPIX
BER GISKE OM Å SNU: Trond Giske må snu i saken, mener mediefolk og politiske motstandere. Foto: Berit Roald / SCANPIX Vis mer

- Nei. Dette styrer vi. Det er vi som er redaktører. Et helt avgjørende poeng med redaksjonell frihet og uavhengighet er at det er vi som skal bestemme kriteriene for valgkampdekning, sier Bjerkaas til Dagens Næringsliv.

TV 2 i tenkeboksen
TV 2 har varslet at de innen kort tid vil avgjøre om de kommer til å følge Giskes fortsatte forbud mot politisk tv-reklame.

Jurist Kyrre Eggen - som førte den opprinnelige saken for Menneskerettighetsdomstolen - sier til DN at en kanal som nå sender en politisk tv-reklame, og deretter blir straffeforfulgt, kommer til å vinne saken i retten.

Frank Aarebrot mener Trond Giske nå må se på alternative løsninger. Man kan for eksempel åpne for politisk reklame, men forby reklame der partiene får kaste skitt på hverandre.

FÅR TALETID?: Tore Tvedt stiller til valg i Buskerud. Giskes pålegg om å gi mindre partier taletid på NRK kan i ytterste konsekvens virke til Vigrids fordel, mener Frank Aarebrot.
FÅR TALETID?: Tore Tvedt stiller til valg i Buskerud. Giskes pålegg om å gi mindre partier taletid på NRK kan i ytterste konsekvens virke til Vigrids fordel, mener Frank Aarebrot. Vis mer

Eller se på andre modeller, for eksempel en man hadde i Tyskland tidligere. Her ble reklamene definert som informasjonsvideoer av statskanalen ARD, og vist i sammenheng med nyhetssendinger der partiene fikk lik sendetid.

Dette ved siden av at det ble åpnet for politisk tv-reklame hos den kommersielle konkurrenten, der det var betalingsevnen som avgjorde hvor lang sendetid partiet fikk til å framføre sitt budskap.