IKKE SLIK: Det blir foreløpig ikke aktuelt med «split screen advertising»på norske tv-skjermer.  ILLUSTRASJONSBILDE
IKKE SLIK: Det blir foreløpig ikke aktuelt med «split screen advertising»på norske tv-skjermer. ILLUSTRASJONSBILDEVis mer

Giske dropper den nye tv-reklamen

Ingen deling av skjermen.

(Dagbladet.no): I morges skrev Dagbladet.no at Kulturdepartementet i et høringsnotat åpner for å tillate såkalt «split screen advertising». Dette betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt, slik at redaksjonelt og kommersielt innhold kan sendes samtidig.

Dette likte imidlertid Forbrukerombudet dårlig, og nå lukker kulturminister Trond Giske (Ap) likevel døra for forslaget.

- Dette er en sak som vi har hatt på høring, men én ting kan jeg avsløre: «Split screen» blir det ikke. Vi har fått saken belyst, og funnet ut at det ikke er aktuelt, sier Giske til Dagbladet.no.

Vil ha tydelig skille
Å åpne for å sende redaksjonelt innhold samtidig med reklame kunne vært praktisk for eksempel i forbindelse med lange sportssendinger, som Tour de France.

TV 2 har også erklært seg positive til tanken om å tillate «split screen advertising» i sin høringsuttalelse.

Men til slutt var det andre hensyn som veide tyngre, ifølge Giske.

- Innvendingene som vi lyttet til dreide seg om at det ville bli en tettere kobling mellom reklame og redaksjonelt innhold, noe som er uheldig. Vi ønsker at dette skillet fortsatt skal være tydelig, sier ministeren.

Får ikke vise mer
Høringsforslaget fra departementet innebærer en oppmykning av dagens reklameregler, men mengden reklame det blir anledning til å sende blir ikke økt, ifølge Giske.

- Vi ønsker å gjøre noe med reglene som er upraktiske for tv-stasjonene, og som likevel ikke har noen betydning for publikum, sier Giske.

Som eksempel nevner han paradokset i at tv-selskapene lager kortere episoder av dramaserier, og heller sender to episoder av gangen, hvis ikke de får anledning til å bryte inn med reklame.

- For publikum oppleves dette som enda mer forstyrrende. Og det kan i verste fall bidra til mindre norsk dramaproduksjon.

- Tv-markedet er i stor endring. Seere med pvr-bokser kan spole over reklamen, mens TV 2 går fra å være en allmennkringkaster til å bli en betalkanal?

- Dette er et annet og spennende spørsmål: Hvordan ser reklamefinansiert fjernsyn ut om ti år? Det er slett ikke sikkert at det bærer seg på samme måte som i dag, sier Giske.

FOR TETT KOBLING: Kulturminister Trond Giske vil ha et tydelig skille mellom reklame og redaksjonelt innhold. FOTO: SCANPIX
FOR TETT KOBLING: Kulturminister Trond Giske vil ha et tydelig skille mellom reklame og redaksjonelt innhold. FOTO: SCANPIX Vis mer