Giske får likevel ikke gi bort dyr champagne

Stoppes av alkoloven.

CHAMPAGNEROT: Ingen av elektrokjedene får drikke denne champagnen. Det ville nemlig vært i strid med alkoholloven. Den første el-kjeden som selger dekodere for digitalt bakkenett til under 750 kroner, får en kasse dyr Champagne av Giske. Foran: Steinar Rorgemoen fra Expert, fra høyre: Christian Brekke fra Elkjøp, Anders Bergh Bentsen fra Coop, Kenneth Baltzersen fra Euronics. FOTO: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN.
CHAMPAGNEROT: Ingen av elektrokjedene får drikke denne champagnen. Det ville nemlig vært i strid med alkoholloven. Den første el-kjeden som selger dekodere for digitalt bakkenett til under 750 kroner, får en kasse dyr Champagne av Giske. Foran: Steinar Rorgemoen fra Expert, fra høyre: Christian Brekke fra Elkjøp, Anders Bergh Bentsen fra Coop, Kenneth Baltzersen fra Euronics. FOTO: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): - Det er en veldig lite politisk korrekt premie, det er jeg klar over, sa en smilende Trond Giske til Dagbladet i 2006.

Han hadde nettopp lovet bort en kasse dyr champagne - av merket Moet & Chandon - til den elektrokjeden som solgte digitale tv-bokser billigst. Stuntet ble gjort i forbindelse med lanseringen av det digitale tv-nettet.

- Det blir selvfølgelig gigant-PR for den kjeden som vinner, mente Giske.Men slik skulle det ikke gå, melder Dagens Næringsliv i dag. Kjeden Expert solgte disse boksene for 590 kroner før jul, men kan se langt etter noen champagne.

Helsedepartementet ga nemlig Giske påpakning direkte etter utspillet, fordi det ikke er lov til å gi alkohol i premie i konkurransesammenheng.

Dagens Næringsliv viser til alkohollovens paragraf 8-6:

Det er forbudt å auksjonere bort eller bruke alkoholholdig drikk som gevinst eller premie, og å la dette skje.

Derfor har kulturdepartementet valgt å gå bort fra løftet, og gi Expert alkoholfri champagne i stedet. Elektrokjeden tar saken med fatning, og påpeker at det viktigste er at de får oppmerksomhet fordi de var først.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer