Gisken Armand spiller moderne Medea

Det er snart 2500 år siden Evripides skrev tragedien om Medea, som dreper sine barn for å hevne seg på deres far. - Stykket er fremdeles aktuelt. Bare se hvordan folk bruker barna i skilsmisseoppgjør, sier Gisken Armand.

Armand er i full gang med prøvene på «Medea», som har premiere på Nationaltheatrets amfiscene 25. april.

Spiller og prøver

- Det går i ett om dagen. Jeg spiller Prøysen og Shakespeare om kveldene, og prøver på «Medea» på dagtid. Det gjelder bare at jeg ikke begynner å blande rollene, det hadde vel ikke passet seg helt om jeg begynte å synge «Tango for to» midt i en gresk tragedie, sier Armand og ler hjertelig.

Teatersjef Eirik Stubø har selv regien på «Medea», og sammen med scenograf Kari Gravklev har han flyttet handlingen til vår egen tid.

- Det er en slags tysk forstadsstemning, litt sånn «Twin Peaks»-aktig. Og koret (Espen Skjønberg, Anders T. Andersen og Tone Danielsen) er gjort om til håndverkere, forteller Armand.

Medea var prinsesse av Kolkhis i Lille-Asia. Hun blir lidenskapelig forelsket i Jason, og følger med ham til hans hjemland hvor de får to sønner. Men Jason svikter Medea for å gifte seg med kong Kreons datter Glauke. Medea blir forvist fra landet, men hevner seg på Jason ved å drepe Glauke og de to sønnene.

- Stykket begynner med at Jason har forlatt Medea, og hun er helt fra seg. Ikke nok med at han har bedratt henne i skjul, han går fra henne for å gifte seg med Glauke også. I tillegg blir hun landsforvist, og er utsatt for et enormt press. Hun er et menneske i dyp nød, sveket og tråkket på. På et eller annet plan må man prøve å forstå henne, sier Armand. Men også hun syntes det var sterkt på den første prøven med de to barna som skal spille sønnene hennes.

Sterke følelser

- De er omtrent like gamle som mine egne barn, fire og ni. Da dukket det opp mange sterke følelser, også for meg.

Armand er ikke i tvil om at «Medea» kan ha noe å fortelle dagens mennesker også, selv om det ble skrevet i 431 f.Kr.

- Vi ser jo hvordan enkelte blir som dyr når ekteskap går i oppløsning og man begynner å hate - noen foreldre bruker barna for å straffe motparten. Vi har jo et rettssystem som har overtatt en del av hevnfunksjonen, men når det gjelder følelser, har vi ikke plass til dem på samme måte.

STERK ROLLE: Gisken Armand spiller Medea i Nationaltheatrets moderniserte oppsetning av den gamle greske tragedien. - Rollen er en kjempeutfordring. Det er fryktelig vanskelig å spille dette i dag, sier hun.