Gissel i Berlin

På årets radikalt politiske Berlinbiennale er selv presse- og bransjevisningen okkupert land.

BERLIN (Dagbladet): I dag åpner «Forget Fear», den allerede notoriske sjuende Berlinbiennalen. Den fullsatte pressekonferansen onsdag viste at årets politisk-aktivistiske program griper inn også i de rent praktiske delene av kunstmønstringen.

For hvor var podiet der hovedpersonene - polske Artur Zmijewski og hans medkuratorer - skulle trone sammen med Klaus Biesenbach, biennalens grunnlegger og sjefskurator ved MoMA i New York?

Hvor var klappstolene der vi presse- og bransjefolk nede i salen skulle sitte på rad og lytte, notere, stille et par høvelig kritiske spørsmål og applaudere?

I stedet ble samtlige arrangert i en folkemøteaktig sirkel i Villa Elizabeths flotte sal. Etter innledningene om årets program - radikalt fritt for kunstverk og i stedet satt sammen av aktiviteter med faktisk politisk endring som eneste mål - skled pressekonferansen over i noe helt annet.

Kurator Zmijewski fortalte at resten av møtet skulle ledes av representanter fra Occupy Wall Street og beslektede demokratibevegelser, og ga opp mikrofonen til ikke navngitte aktivister i salen, som stående fremførte programerklæringer.

Tysk og engelsk fløt i hverandre: språkblandingen var ment som en «antielitistisk» gest i tråd med den «antidualistiske» stolsirkelen.

Det skulle ennå gå en halv time før simultanoversetteren meldte pass av utmattelse og engelsksporet på øret mitt forstummet.

For nå begynte en utspørring av journalistene. Med håndbevegelser skulle vi diskutere påstander om rettferdighet og demokrati, et ønske som naturligvis ble møtt med sjokk, rødme og pinlig stillhet. «Vi kommer ikke videre før dere sier noe», parerte aktivistene, og fikk tvunget fram en diskusjon blant den halvparten som ikke responderte ved å marsjere ut.

«Våre comrades fra bevegelsene er våre lærere», sa 45-årige Zmijewski, som har deltatt som kunstner på både Documenta og Veneziabiennalen, om de 20-årige aktivistene - «vi selv er politiske idioter».

Publisert i Dagbladets papirutgave 27.4.2012.
Les også anmeldelsen av «Forget Fear», den 7. Berlinbiennalen.