KONSERT: MOLDE (Dagbladet): To amerikanske, halvakustiske gitarkamerater fra hver sin generasjon møtes i The John Scofield Hollowbody Band, men sjelden har generasjonskløften virket smalere enn da John Scofield og Kurt Rosenwinkel satte hverandre stevne på Moldejazz tirsdag kveld.
Sammen med kontrabassist Ben Street og trommeslager Bill Stewart spilte de seg igjennom et par standardlåter, Rosenwinkels «Terra Nova» og et knippe Scofield-komposisjoner på en konsert som ga særlig de spesielt gitarinteresserte valuta for pengene, og dertil hadde litt av hvert å by på for andre også.
Musikers musiker Scofield konserterte på Moldejazz for 13. gang etter debuten med Miles Davis i 1984 og har siden den gang etablert seg som en frodig blues/bop/funk/ballade-tolker med et stort, internasjonalt publikum.
Rosenwinkel har fristet mer av en tilværelse som en musikers musiker med skyhøy stjerne blant kolleger, og det var interessant å høre de to med solistrollen på deling i samme band.
Begge har teknikk til å gjøre «alt» på de seks strengene, fra å male ut melodier enktelttone for enkelttone til å harmonisere akkorder eller kjøre kromatiske skalaløp i supertempo. Men i selve toneproduksjonen skiller de lag: Rosenwinkel tok sine soli med spinklere og mer homogen tone enn Scofields, som var feitere, fuzz-rufsete og mer dynamisk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger