Gjesp Shop Boys

Var det mandagen? Var det lagerhallen som Oslo Spektrum påstår er en klubb? Eller var det Pet Shop Boys' kjedelige låtvalg som ødela kvelden?

Eller kom de aldrende herrene rett og slett femten år for seint? Én ting er i alle fall sikkert: Å se Pet Shop Boys' sofistikerte pop i en diger og usexy lagerhall, som i tillegg stinker gammel pølse, er ikke morsomt, ikke underholdende og så fjernt fra PSBs glamorøse univers som det er mulig å komme.

Kjedelige nestorer

For å kalle dette for en klubbscene er det samme som å kalle et fjøs for Studio 54.

Det er tydelig å se at Neil Tennant og Chris Lowe - popen svar på kunsteksentrikerne Gilbert & George - ikke har noen ting de skal bevise lenger. De er den postmoderne popens nestorer, og kan gjøre som de vil. Bare synd at det er blitt så kjedelig. For PSB har for lengst passert sin kreative topp, noe det kjedelige sistealbumet «Nightlife» ikke minst beviste. Og når duoen, som har så mange fantastiske låter å velge mellom, stadig vekk plukker kjedelige kutt fra de siste to albumene, er det ikke rart publikum rundt oss så ut som de ønsket seg et helt annet sted.

Bra lyd!

Men det er også lett å se at Pet Shop Boys nyter sin tilværelse som et nå klassisk popband. Noe de viste med gjennombruddshiten «West End Girls», samt med en nydelig og ny versjon av «Being Boring», og med en flott videoduett med avdøde Dusty Springfield i «What Have I Done To Deserve This». Ellers var det kjedelig. Gørr kjedelig.

Men lyden var bra, noe man ytterst sjelden opplever i Oslo Spektrum.

FUGLESKREMSEL: Det mest underholdende med gårsdagens konsert var Pet Shop Boys' forsøk på å se ut som Jean Paul Gaultier-fugleskremsler.