GÅR AV: Sjefen ved Den Norske Opera & Ballett, Nils Are Karstad Lysø, takker for seg.
GÅR AV: Sjefen ved Den Norske Opera & Ballett, Nils Are Karstad Lysø, takker for seg.Vis mer

Operasjef

Gjestespill uten stil

Administrerende direktør ved Den Norske Opera & Ballett, Nils Are Karstad Lysø, går av. Han vil tilbake til næringslivet, som han kom fra.


Kommentar

Det er ikke akkurat en avgang med stil, slik heller ikke hans korte direktørperiode har vært særlig stilfull. Han feiger rett og slett ut.

Lysø går av midt i en av operaens viktigste, men uløste, økonomiske floker: store og økende pensjonsutgifter som henger som en møllestein rundt institusjonen. Og han går av, uten at institusjonens ledelsesmodell er forandret en tøddel, som på sin måte er like alvorlig.

Den har vært mye kritisert, og det med særdeles god grunn, fordi den fratar den kunstnerisk ansvarlige ledelsen, altså operasjef og ballettsjef, styringen med operaen. Den Norske Opera og Ballett er altså fortsatt uten kunstnerisk kompetanse hos den øverste ledelsen av institusjonen!

Det grelleste utslaget av dette, så vi da Lysø i 2015 ikke forlenget Per Boye Hansens åremål som operasjef. Musikklivet raste, med god grunn, med tanke på de kunstneriske resultater Per Boye Hansen kunne vise til – og fortsatt kan vise til. Lysø hevet seg over all kritikk, og ga ikke ett bidrag til å begrunne avgjørelsen. Det minnet styggelig om munnhellet om å være så tykkhudet, at man kan stå oppreist uten å ha ryggrad

Hva vi vet, er at han hadde satt i gang en arbeidsmiljøundersøkelse, en velprøvd framgangsmåte for å finne fram til forhold som kan forbedres. Men stikk i strid med all arbeidsforskningspraksis, brukte Lysø undersøkelsen som utgangspunkt og begrunnelse for å ta Boye Hansen av operasjefstillingen. Og han gjorde det på et uhyggelig strategisk tidspunkt: to dager før daværende styreleder Ellen Horn gikk av, og før nytt styre var oppnevnt.

Den nye styrelederen, Anne Carine Tanum, har siden hun tiltrådte gjort lite annet enn å strø sand på Lysøs avgjørelser (omtrent slik hun har vært nesten helt anonym og apologetisk som styreleder i DNB, under den voldsomme og brede kritikken mot banken og dens øverste sjef, Rune Bjerke).

Nå sitter hun og hennes styre, der ingen av styremedlemmene har opera- eller ballettfaglig kompetanse, med et ledelsesproblem som har blitt mer og mer akutt jo lenger tiden har løpt – ikke minst fordi verken Lysø eller noen i operaens styre har tatt fatt i det.

Jeg vil jo håpe at det ikke er slik at Lysø har grunn til å føle seg mer komfortabel med denne ledelsesstilen i norsk næringsliv, som han nå går tilbake til. Det ville i så fall være verst for norsk næringsliv selv.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.